MTG förvärvar baltiska sändningsrättigheter till de olympiska spelen 2014 och 2016

juli 10 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att dotterbolaget Viasat Broadcasting har förvärvat de baltiska sändningsrättigheterna till vinter-OS 2014 och sommar-OS 2016. MTG kommer ha det första valet av exklusiv gren i varje baltiskt land både från spelen i Sochi 2014 och Rio 2016. Viasat Broadcasting har även säkrat de exklusiva rättigheterna för betal-TV, pay-per-view och internet för samtliga evenemang från båda spelen för de tre baltiska länderna. Rättigheterna har förvärvats från SPORTFIVE International, en internationell agentur för sportmarknadsföring.

Vinter-OS 2014 arrangeras i Sochi, i södra Ryssland mellan 7 och 23 februari 2014. Sommar-OS 2016 arrangeras i Rio de Janeiro, Brasilien, mellan 5 och 21 augusti i fyra olika områden i staden, vilka inkluderar välkända platser som Copacabana och Maracana.

MTG kommer att välja en populär gren per baltiskt land från dessa OS-spel och sända denna exklusivt på sina fri-TV-kanaler i Estland, Lettland och Litauen. MTGs fri-TV-kanaler har en sammanlagd Baltisk kommersiell tittartidsandel på över 40% i målgruppen 15-49.

Dessutom kommer MTG att direktsända samtliga evenemang från båda spelen på sina baltiska betal-TV-kanaler med sportfokus, med lokala kommentatorer och relaterade höjdpunkter från både de nya spelen och arkiven. Flertalet av MTGs betal-TV-kanaler med sportinriktning kommer att vara tillgängliga på den egna satellit-TV-plattformen Viasat och på tredjepartsnätverk. Dessutom erbjuds Viasat satellit-TV-kunder Viasat Extra-kanaler vilket möjliggör direktsändning av flera evenemang samtidigt.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”De olympiska spelen är de mest populära och berömda evenemangen inom sportvärlden och attraherar många åskådare från hela världen. Förvärvet är ett viktigt steg för oss och följer förra årets förvärv av de exklusiva svenska sändningsrättigheterna till OS 2014 och 2016. Vårt breda utbud av kanaler och tjänster på flera plattformar kommer att säkerställa att spelen får mera täckning än någonsin tidigare i Baltikum. Detta är den första gången någonsin i de olympiska spelens historia som tittare får tillgång till direktsända TV-täckningar från samtliga evenemang på en betal-TV-plattform.”