MTG förnyar distributionsavtal med TDC och Telia Stofa

August 21, 2003

MTG FÖRNYAR DISTRIBUTIONSAVTAL MED TDC OCH TELIA STOFA Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att man har förnyat kontrakten med ett flertal ledande danska kabeloperatörer, inklusive TDC Kabel TV och Telia Stofa. MTGs kanaler är de mest populära satellit- och kabel-TV kanalerna i Danmark. De nya avtalen omfattar mer än 50% av de danska TV-hushållen. Normalt löper distributionskontrakt över två år men MTG har lyckats teckna de nya kontrakten för en längre period. De nya kontrakten träder i kraft den första september 2003. MTGs avtal med TDC Kabel TV, som når 900.000 av Danmarks 2,4 miljoner TV- hushåll, gäller för TV3, 3+ och Viasat Sport. Kontraktet med Telia Stofa, som når 350.000 hushåll gäller TV3 och 3+ medan avtalet för Viasat Sport löper som tidigare. MTG har samtidigt omförhandlat kontrakten med ett antal mindre kabeloperatörer och bolaget tror att samtliga kvarstående omförhandlingar kan avslutas inom kort. MTG har nyligen förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna till flera populära sportevenemang som till exempel SAS ligan, Champions league, amerikanska och europeiska PGA touren i golf och Formel 1. Niels Brening, VD för TDC Kabel TV säger i en kommentar: "TV3 och 3+ är utan tvekan de populäraste satellit- och kabelkanalerna i Danmark, inte minst på grund av de exklusiva rättigheterna för ledande sportevenemang. Dessa rättigheter har även ökat populariteten för Viasat Sport. Därför är det glädjande för oss att vi även i framtiden kan ha kanalerna i vårt programpaket." Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger: "De nya kontrakten visar hur populära våra kanaler är i Danmark samt styrkan i Viasats varumärke som den ledande leverantören av sportunderhållning i Danmark. De visar också att våra investeringar i nya sporträttigheter och bättre program har varit framgångsrika." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri- TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, och som ADR:s på Nasdaq National Market under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/21/20030821BIT01510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/21/20030821BIT01510/wkr0002.pdf

wkr0001.doc