MTG förlänger viktiga rättigheter för Viasat Golf i Norden och Baltikum

juni 14 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har undertecknat ett antal avtal om att förlänga de exklusiva sändningsrättigheterna i Norden och Baltikum för ett antal viktiga golfturneringar. De nya avtalen är giltiga till och med utgången av 2015.

De undertecknade avtalen inkluderar PGA Europatouren, Världsmästerskapen i golf, Ryder Cup, The Open, US PGA Championship, The Asian Tour, samt British Open för damer. Koncernen har sedan tidigare de exklusiva sändningsrättigheterna för PGA-touren till och med 2015.

Koncernens golfrättigheter sänds på Viasats betal-TV kanal inom premiumsegmentet Viasat Golf. Kanalen är tillgänglig på Viasats satellitplattformar i Norden och Baltikum, samt via koncernens tredjepartsnätverk i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt på den internetbaserade betal-TV tjänsten Viaplay i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG kommenterade: ”Vi är mycket nöjda med att ha förlängt de exklusiva rättigheterna för dessa viktiga golfturneringar. Viasat Golf är den ledande golfkanalen i Norden och Baltikum, och vi är stolta över att kunna fortsätta att förse våra tittare med den bästa golfbevakningen från hela världen.”

Sändningsrättigheterna har förvärvats genom IMG Nordic.

Kristian Hysén, Senior Vice President på IMG Nordic kommenterade: ”Viasat Golf är en golfkanal i världsklass och de olika rättighetsägarna är mycket nöjda med att fortsätta samarbetet framöver.”