MTG FÖRLÄNGER GOLFRÄTTIGHETER OCH INFÖRSKAFFAR NYA SAMT LANSERAR GOLFKANAL

December 20, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har förlängt dess exklusiva sändningsrättigheter för direktsändning av upp till 40 av mästerskapen i European Tour, Ryder Cup, World Golf Championships och Seve Trophy i Sverige, Norge, Danmark och Finland, till och med 2009. Viasat har dessutom införskaffat flera nya golfrättigheter. För att utnyttja den breda uppsättningen av rättigheter fullt ut lanserar Viasat en ny betal-TV-kanal – ”Viasat Golf”. Kanalen kommer att vara tillgänglig för betal-TV-abonnenter via Viasats satellit-TV-plattform, IPTV-erbjudande samt för tredjeparts kabelnätverk i hela Norden.

De införskaffade rättigheterna omfattar Scandinavian Masters, European Challenge Tour, European Senior Tour, Australasian Tour och Southern Africa Tour. Sändningsrättigheterna till den amerikanska PGA-touren har, som tidigare tillkännagivits, redan förlängts. Viasat Broadcasting håller även på att säkra sändningsrättigheterna för tre av fyra majors – The British Open, US PGA Championships och US Open. Under 2007 kommer Viasat genom Viasat Golf att kunna utnyttja rättigheterna för att erbjuda abonnenter mer än 1.300 timmar direktsänd golf. En extrakostnad på 99 svenska, respektive danska och norska kronor tillkommer för Viasat-abonnenter för att få tillgång till den nya kanalen. Viasat Golf får svenska, danska och norska kommentatorer. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG kommenterade: “Genom de förlängda och nyinskaffade exklusiva rättigheterna kan vi erbjuda Viasats abonnenter ett unikt utbud av golf. Dessa rättigheter hjälper att stärka Viasats ledande position inom sport i Norden.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Om MTG: MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största Fri- och Betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med sammanlagt 50 egenproducerade och tredjeparts kanaler. Viasats TV-kanaler når nu över 80 miljoner människor varje dag i 21 länder i Europa. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på Nordiska Börsens Large-Cap-lista under symbolerna MTG A och MTG B.

wkr0001.pdf