MTG förlänger exklusiva rättigheter till Barclays Premier League i Baltikum

augusti 19 2013

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har förlängt de exklusiva sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League i Estland, Lettland och Litauen på alla plattformar, från och med början av 2013/2014 års säsong till och med slutet av 2015/2016 års säsong.

Rättigheterna omfattar exklusiv täckning av samtliga 38 omgångar av Barclays Premier League. Cirka 100 matcher kommer att sändas med lokala kommentatorer på premium-kanalen Viasat Sport Baltic. MTG kommer också att få tillgång till ytterligare program med höjdpunkter, profiler och analyser. MTG har sänt Barclays Premier League i Baltikum sedan början av 2010/2011 års säsong.

MTGs portfölj av fotbollsrättigheter i den baltiska regionen inkluderar UEFA Champions League, UEFA Europa League, den engelska FA-cupen, den tyska cupfinalen DfB Pokal och det tyska fotbollslandslagets hemmamatcher. MTG innehar även de baltiska sändningsrättigheterna till vinter-OS 2014 och de olympiska sommarspelen 2016. Andra viktiga sporträttigheter i regionen är FIBA Eurobasket, FIBA World Cup, Turkish Airlines Euroleague, Formula One, IIHF Ice Hockey World Championships, Kontinental Hockey League, ATP-tennis, samt stora regionala sportevenemang.

För närvarande omfattar MTGs baltiska portfölj av sportkanaler Viasat Sport Baltic, Viasat Motor, Viasat Motor HD och Viasat Golf. Kanalerna finns tillgängliga på Viasats satellit-TV-plattformar i Estland, Lettland och Litauen, samt via tredjeparts kabel- och IPTV-nätverk, som en del av paketen Viasat Sport och Viasat Combo.

Rättigheterna har förvärvats från Saran Holding, ett ledande turkiskt affärskonglomerat med verksamheter inom ett brett antal sektorer inklusive media och sport.

MTG innehar även TV-sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League i Sverige, Danmark och Bulgarien.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Barclays Premier League erbjuder världens bästa klubbfotboll, och vi ser fram mot att fortsätta erbjuda Premier League till våra tittare i Estland, Lettland och Litauen. Vår baltiska portfölj av premiumsport är oöverträffad och det nya avtalet befäster vår position för de kommande åren.

När 2013/2014 års säsong av Barclays Premier League drar igång lördagen den 17 augusti, kommer vi att sända den i sex länder, och vi ser fram emot att förse våra tittare med ett brett utbud av premiumsport från den första matchen till den sista avsparken i maj.”