MTG förlänger exklusiva baltiska sändningsrättigheter för ishockey-VM

december 6 2011

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (‘MTG’ eller ‘Koncernen’), tillkännagav idag att man har förlängt de exklusiva direktsändnings-rättigheterna i de baltiska staterna till IIHF ishockey-VM till och med 2017. Rättigheterna inkluderar, men är inte begränsade till, sändningar via fri-tv, betal-TV, mobiltelefoner och över internet. Rättigheterna har förvärvats från Infront Sports & Media.

MTG sänder matcher från ishockey-VM och Division 1 på sina fri-TV-kanaler och Viasat Sport Baltic, en betal-TV-kanal inom premium-segmentet. MTG har sänt ishockey-VM i Baltikum sedan 1999.

Ishockey-VM 2012 går av stapeln i maj, och värdskapet kommer att delas mellan Sverige och Finland. Det lettiska landslaget kommer att spela i grupp A och möter Ryssland i sin första match.

Lettiska tittare kommer att kunna se 20 direktsända matcher från ishockey-VM på fri-TV-kanalerna TV3 och TV6, inklusive alla matcher det lettiska laget spelar, semifinalerna och finalen. Totalt kommer 50 matcher att visas på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic.

TV-tittare i Estland och Litauen kommer också att kunna se 20 direktsända matcher, bland annat semifinalen och finalen, på fri-TV-kanalerna TV3 och TV6, samt 50 matcher på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic.

Viasat Sport Baltic kommer också sända matcher från Kontinental Hockey League, inklusive det lettiska laget Dinamo Rigas samtliga matcher.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: ”Vi är glada över att ha förlängt våra exklusiva sändningsrättigheter med ytterligare sex år. Detta är de bästa internationella ishockey-rättigheterna och ett av de mest populära sportevenemangen i Baltikum. De har konsekvent levererat höga tittarsiffror på våra fri-TV-kanaler, och varit en viktig del av vår växande portfölj av sporträttigheter för betal-TV. Vi ser fram emot att utöka vårt framgångsrika samarbete med Infront och IIHF. ”

Bruno Marty, Infronts chef för Vintersporter, kommenterade: “Mediehuset MTG, med sina många medieplattformar i Lettland, Litauen och Estland, är en första klassens mediepartner att arbeta med i Baltikum. Detta långsiktiga kontrakt garanterar regionens ishockey-fans ytterligare sex års omfattande täckning av IIHFs viktigaste evenemang, inklusive en stor mängd live-sändningar”