MTG förlänger avtal med spansk tv-kanal

July 13, 2001

MTG FÖRLÄNGER AVTAL MED SPANSK TV-KANAL Modern Times Group MTG ABs dotterbolag IMS i Spanien förlänger sitt kontrakt med TeleMadrid, den ledande kommeresiella TV-kanalen i Madridområdet, till 2004. IMS producerar och säljer reklam för text-TV och andra interaktiva plattformar. Omsättningen under perioden beräknas till 40 miljoner. Som en del av kontraktet, ska IMS Spanien också producera och sälja reklam för text-TV för ytterligare fyra kanaler som ägs av TeleMadrid. Därmed ökar räckvidden vilket kommer att öka reklamförsäljningen. Utgångspunkten är en vidareutveckling av text-TVn. Ett gemensamt utvecklingsteam har bildats för nya tjänster. Fokus ligger på att skapa innehåll och tjänster för flera interaktiva plattformar, inklusive digital-TV. IMS systerbolag i Spanien, InTV, förlängde i fjol ett liknande avtal med Telecinco, som är markbunden rikstäckande kommersiell TV-kanal, till 2006. Omsättningen under avtalsperioden beräknas till 400 miljoner. Förlängningen av våra kontrakt i Spanien visar på värdet på de tjänster som vi fortsätter att utveckla för TV-kanaler och som vi säljer reklam för. Dessa blir ännu mer lönsamma i den digitala miljön. Vår spanska verksamhet har visat stark omsättningsökning och uppfinningsrikedom och indikerar potentialen i MTGs expansion av verksamhet och tjänsteutbud till nya marknader, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG. MTGs verksamhet i Spanien startade 1995 och fortsätter att utveckla tjänster för interaktiva plattformar, inklusive chat för text-TV och för SMS och WAP inom mobiltelefonin. Både InTV och IMS ingår i MTGs affärsområde New Media. Verksamheten i Spanien omsatte i fjol 45,7 miljoner. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Affärskommunikationsansvarig tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/13/20010713BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/13/20010713BIT00380/bit0001.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer