MTG breddar Viaplays tjänst

October 12, 2012
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man genomfört ytterligare förbättringar av den ledande internetbaserade betal-tv tjänsten Viaplay. Koncernen har utökat Viaplays tillgänglighet genom att göra tjänsten tillgänglig på spelkonsollen Sony PlayStation®3. Viaplay har också lanserat en ny ”Download-to-go”-tjänst, genom vilken Viaplays innehåll kan laddas ner till produkter med Apples iOS-operativsystem under en trettiodagarsperiod.

Samtliga PS3™-användare i Sverige, Danmark, Norge, och Finland har numera tillgång till Viaplays hyrfilms- och pay-per-view-tjänster genom sina spelkonsoller. Viaplays totala abonnemangsbaserade video-on-demand-utbud (SVOD), bestående av innehåll från ett stort antal lokala och internationella leverantörer kommer att göras tillgängligt för PlayStation®Plus abonnenter.

Viaplay finns redan tillgänglig på ett stort antal internetanslutna plattformar, inklusive persondatorer, smarta telefoner, surfplattor, smart-TV från Samsung, LG, Philips och Panasonic, och i Sverige även genom Viaplays digitalbox. Användare har tillgång Viaplay på alla plattformar genom ett och samma användarkonto. Viaplay lanserades på den nordiska marknaden i mars 2011 och har snabbt etablerat sig som den marknadsledande leverantören av betal-TV via internet.

Viaplay lanserar också tjänsten ”Download-to-go”, som ger användare möjlighet att ladda ner innehåll från tjänsten och se det offline i 30 dagar efter den ursprungliga nedladdningen. Tjänsten är ett viktigt steg i Viaplays ambition att erbjuda underhållning överallt, när som helst. Merparten av Viaplays innehåll är tillgängligt för temporär nedladdning för Viaplay-abonnenter.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Viaplay är nästa steg i vår betal-TV strategi och gör det möjligt för oss att utöka både räckvidden och tillgängligheten för vårt marknadsledande innehållserbjudande. MTGs mål har alltid varit att ge våra tittare så stor valfrihet som möjligt, och att erbjuda dem den absolut bästa underhållningen, oavsett om de är hemma eller på resande fot. Vi utvecklar våra betal-TV tjänster löpande och gör dem bättre och mer spännande genom att addera innehåll, lansera nya kanaler och tjänster och utöka vår kundbas för att säkerställa att vi kommer att fortsätta den naturliga hemvisten för underhållning även i framtiden.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 oktober 2012 klockan 08.00 CET.