MTG breddar Viaplays tjänst

oktober 12 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man genomfört ytterligare förbättringar av den ledande internetbaserade betal-tv tjänsten Viaplay. Koncernen har utökat Viaplays tillgänglighet genom att göra tjänsten tillgänglig på spelkonsollen Sony PlayStation®3. Viaplay har också lanserat en ny ”Download-to-go”-tjänst, genom vilken Viaplays innehåll kan laddas ner till produkter med Apples iOS-operativsystem under en trettiodagarsperiod.

Samtliga PS3™-användare i Sverige, Danmark, Norge, och Finland har numera tillgång till Viaplays hyrfilms- och pay-per-view-tjänster genom sina spelkonsoller. Viaplays totala abonnemangsbaserade video-on-demand-utbud (SVOD), bestående av innehåll från ett stort antal lokala och internationella leverantörer kommer att göras tillgängligt för PlayStation®Plus abonnenter.

Viaplay finns redan tillgänglig på ett stort antal internetanslutna plattformar, inklusive persondatorer, smarta telefoner, surfplattor, smart-TV från Samsung, LG, Philips och Panasonic, och i Sverige även genom Viaplays digitalbox. Användare har tillgång Viaplay på alla plattformar genom ett och samma användarkonto. Viaplay lanserades på den nordiska marknaden i mars 2011 och har snabbt etablerat sig som den marknadsledande leverantören av betal-TV via internet.

Viaplay lanserar också tjänsten ”Download-to-go”, som ger användare möjlighet att ladda ner innehåll från tjänsten och se det offline i 30 dagar efter den ursprungliga nedladdningen. Tjänsten är ett viktigt steg i Viaplays ambition att erbjuda underhållning överallt, när som helst. Merparten av Viaplays innehåll är tillgängligt för temporär nedladdning för Viaplay-abonnenter.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Viaplay är nästa steg i vår betal-TV strategi och gör det möjligt för oss att utöka både räckvidden och tillgängligheten för vårt marknadsledande innehållserbjudande. MTGs mål har alltid varit att ge våra tittare så stor valfrihet som möjligt, och att erbjuda dem den absolut bästa underhållningen, oavsett om de är hemma eller på resande fot. Vi utvecklar våra betal-TV tjänster löpande och gör dem bättre och mer spännande genom att addera innehåll, lansera nya kanaler och tjänster och utöka vår kundbas för att säkerställa att vi kommer att fortsätta den naturliga hemvisten för underhållning även i framtiden.