MTG ANMÄLER BOXER TILL KONKURRENSVERKET

December 19, 2003

MTG ANMÄLER BOXER TILL KONKURRENSVERKET Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, meddelade idag att man har anmält Boxer TV-Access till Konkurrensverket för brott mot konkurrenslagen. Orsaken till anmälan är att Boxer vill tilltvinga sig långtgående kommersiella rättigheter över MTGs kanaler som en förutsättning för att ge kanalerna det tekniska distributionsavtal som krävs för att få en licens i det digitala marknätet. För att få en sändningslicens i marknätet måste varje kanal teckna ett avtal med Boxer om den tekniska distributionen i marknätet. Detta avtal täcker bland annat kryptering och den elektroniska programguiden. MTG accepterar villkoren för detta avtal. Men för att teckna detta tekniska avtal kräver Boxer även att Viasats kanaler tecknar ett väsentligt mer omfattande kontrakt som inkluderar en rad kommersiella krav från Boxer, MTG motsätter sig de kraven. Boxer kräver bland annat att kanalerna ska ge Boxer den exklusiva rätten att bestämma i vilka paket som Viasats kanaler ska sändas i och till vilket pris de ska säljas till TV-tittarna. MTG anser att de kraven strider mot konkurrenslagen. För att ge sändningslicens till en kanal kräver regeringen att man har säkrat distributionen för kanalen. Konsekvensen av att inte acceptera Boxers fullständiga avtal riskerar därmed att bli att Viasats TV-kanaler hindras att få en licens i det digitala marknätet. MTG hävdar i sin anmälan till Konkurrensverket att det kontrakt som Boxer vill tvinga Viasat att teckna strider mot konkurrenslagen. MTG vill ha rätten att endast teckna avtal om de tekniska aspekterna för distribution i marknätet. Att endast teckna ett sådant kontrakt är helt i linje med de regler som finns för det digitala marknätet. MTG ber därför Konkurrensverket att bötfälla Boxer för överträdelser av konkurrenslagen och att man tvingar Boxer att upphöra med att monopolisera operatörsrollen i marknätet. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Boxer bryter mot lagen på ett sätt som skadar den svenska TV-marknaden. Vi ber Konkurrensverket att bötfälla Boxer och hindra dem att tvinga fram olagliga avtal med kanalerna i marknätet och i stället möjliggöra konkurrens i marknätet. Konkurrens i marknätet gynnar alla svenska TV-hushåll som kan få högre kvalitet i TV-utbudet till ett lägre pris än vad Boxer har idag." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Anders Nilsson, VD MTG Sverige tel: +46 (0) 736 99 2000 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, och som ADR:s på Nasdaq National Market under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/19/20031219BIT20220/wkr0006.pdf

wkr0006.pdf