Modern Times Group förlänger avtal med Disney i Norden och Baltikum

December 4, 2013
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har förlängt sitt innehållsavtal med Disney Nordic gällande rättigheter för både förstavisnings- och äldre filmer för betal-TV i Sverige, Norge, Danmark och Finland. MTG har också förlängt distributionsavtalet för att sända Disney Channel, Disney Junior och Disney XD på Viasats satellitplattformar i Norden och Baltikum.

Urvalet av filmer kommer att inkludera exklusiva förstavisningar av nya hits som Marvels” Iron Man 3", ”Thor: The Dark World”, Disneys "Wreck-it-Ralph", Disney/Pixars "Brave", ”Monsters University” och exklusiva linjära sändningsrättigheter till en rad klassiska filmer som "Cabaret", "Evita" och "Runaway Bride". Filmerna kommer att sändas på MTGs sex tematiska Viasat Film premium betal-TV-kanaler i Norden, som finns tillgängliga på Viasats satellit-TV-plattform, samt på tredjeparts IPTV-och kabelnätverk.

MTGs internetbaserade betal-TV-tjänst Viaplay kommer att ha exklusiva rättigheter till förstavisningar av Disneyfilmer, och även rättigheter till äldre filmer över hela Norden. Viaplays abonnenter kan redan njuta av hela säsonger av prisbelönta serier, från ABC Studios on demand-tjänst, inklusive "Greys Anatomy och senaste succéserien "Once Upon a Time". ”Lost” och ”Criminal Minds” kommer att finnas tillgängliga under nästa år. Viaplay-abonnenter får tillgång till hundratals timmar av innehåll på internetanslutna enheter, inklusive persondatorer, smarttelefoner, surfplattor, smarta TV-apparater, set-top-boxar och spelkonsoler.

I Baltikum har MTG ett flerårsavtal för att visa Disneys förstavisningar av filmer och serier, klassiska animerade Disneyfilmer och äldre filmer på koncernens fri-TV-kanaler i Estland, Lettland och Litauen.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Disney är ett av världens ledande underhållningsföretag, som fortsätter att släppa ett antal av de mest inkomstbringande filmerna varje år. De har också en stor katalog med några av de mest älskade filmerna från de senaste åren. Därför är det fantastiskt att vi nu har utökat vår förmåga att föra dessa magiska underhållningsfilmer till våra Viasat- och Viaplay-abonnenter och fri-tv-tittare över flera länder. Vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete med Disney och ser fram emot att fortsätta detta i många år framöver."

Casper Björner, Country Manager, The Walt Disney Company Nordic kommenterade: "Detta avtal bygger på vårt nuvarande samarbete med MTG, som låter tittarna njuta av ett ännu större utbud av högkvalitativ underhållning, med större flexibilitet i hur och när de har tillgång till det. Samtidigt fortsätter vi vårt framgångsrika fri-TV-samarbete i Baltikum och distributionen av Disney Channels i Norden och Baltikum."

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Investerare och analytikerTel:                               +46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                               +46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 december 2013 klockan 08.00 CET.