Metro lanseras i Newcastle-regionen

October 14, 1999

METRO LANSERAS I NEWCASTLE-REGIONEN Metros expansion fortsätter. Ett avtal har tecknats för Tyneside, the nordöstra regionen i England. Metro kommer att distribueras via tunnelbanan, färjor, bussterminaler och trafikknytpunkter. Metro International har tillkännagivit att man skrivit ett distributionsavtal med Nexus, som sköter trafiken åt den lokala transportmyndigheten TWPTA, Tyne & Wear Passenger Transport Authority. Antalet resenärer i regionen är 250 miljoner varje år. -Vi är mycket glad över att få samarbeta med Nexus i nordöstra England. De har ett första klassens transportsystem och vi ser fram emot att addera vår tidning som en förmån för alla som reser med dem, säger Pelle Törnberg, VD och koncernchef för Modern Times Group MTG AB. Metro International är ett affärsområde inom MTG. Metros utgivning började i Stockholm 1995. Två år senare kom den första utlandsetableringen, i Prag. I fjol tillkom Budapest och Göteborg. I år har etablering skett av Metro på engelska i Helsingfors med anledning av Finlands ordförandeskap i EU och på finska i samma stad, i Nederländerna på större delen av alla järnvägs- och pendeltågslinjer samt via tunnelbanan i Rotterdam och upplagorna i Stockholm och Göteborg har kompletterats med Skåne. Nästa år väntar Zürich och de två första utomeuropeiska etableringarna. Avtal har i sommar tecknats för kollektivtrafiken i Philadelphia, Pennsylvania och Santiago, Chile. Tidningsutgivning inom Modern Times Group MTG ABs kärnområde, Norden och Baltikum, hör till affärsområdet Publishing. Utgivning utanför kärnområdet har samlats i affärsområdet Metro International. För ytterligare information kontakta Pelle Törnberg, VD och koncernchef MTG, +46-8-562 000 50 eller Jens Torpe, vice VD Metro International +44-171-408 02 30. Modern Times Group MTG AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/14/19991014BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/14/19991014BIT00490/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer