Metro i Holland också i Rotterdams tunnelbana

September 7, 1999

METRO I HOLLAND OCKSÅ I ROTTERDAMS TUNNELBANA Tidningen Metro kommer att bli tillgänglig på alla de 42 tunnelbanestationerna i Rotterdam från och med måndagen den 13 september. Detta sedan Metro i Holland tecknat avtal med Rotterdam Public transport Company, RET. Metro tävlade med konkurrenten "Spits", som ges ut av morgontidningen "De Telegraaf", om kontraktet i Rotterdam. -RET har valt att samarbeta med Metro på grund av kvalitén på tidningen och professionalismen inom dess organisation, säger George Hoogendoorn på RETs marknadsavdelning. Den trycka upplagan av Metro i Holland ökar därmed med mellan 40.000 och 60.000 exemplar. Den totala upplagan i Holland väntas under de närmaste månaderna att öka till 350.000. Då har också stationerna i Nijmegen och Zwolle tillkommit, inom ramen för avtalet med kollektivtrafikbolaget NS Stations som kontrollerar större delen av alla järnvägs- och pendeltågslinjer i Nederländerna. Metros utgivning startade i Stockholm 1995. Två år senare kom den första utlandsetableringen, i Prag. I fjol tillkom Budapest och Göteborg. Vid sidan av lanseringen i sommar i Holland har också engelskspråkiga Metro Europe startat i Helsingfors med anledning av Finlands ordförandeskap i EU. I dag skedde tryckstarten av tidningen på finska i Helsingfors. Om sex dagar tillkommer Malmö. Avtal har också tecknats om lansering under det närmaste halvåret av tidningen i Philadelphia, Pennsylvania i USA och Santiago, Chile. För ytterligare information kontakta Pelle Törnberg, VD och koncernchef MTG, på telefon +46-8-562 000 50 eller Bas Douma, Communications department, RET, på telefon +31-10-447 56 54. Modern Times Group MTG AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/07/19990907BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/07/19990907BIT00490/bit0002.pdf

bit0001.doc