Grabben i graven bredvid etta på biotoppen

August 23, 2002

GRABBEN I GRAVEN BREDVID ETTA PÅ BIOTOPPEN Den internationella mediakoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Kjell Sundvalls film "Grabben i graven bredvid" gör storsuccé på de svenska biograferna och nu ligger etta på biotoppen. Filmen, som är en filmatisering av Katarina Mazettis roman med samma namn, har redan setts av 180 000 biobesökare. Sonet Film, som är såväl distributör som samproducent av filmen har en marknadsandel på över 50% av svensk film avsedd för svenska biografer. Bland de filmer man tidigare distribuerat märks bland annat Änglagård, Jägarna, Fucking Åmål, Jalla! Jalla!, Tomten är far till alla barnen, Vingar av glas, Leva Livet, Tillsammans, Livvakterna och Livet är en schlager. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Grabben i graven bredvid kommer med alla säkerhet bli en av årets största svenska filmer på bio. Samtidigt får vi inte glömma att vi har ytterligare en rad storfilmer på gång under hösten". Kommande filmer från Sonet Film är bland annat Lukas Moodyssons Lilja 4- Ever, som har premiär idag, Richard Hoberts Alla älskar Alice samt Josef Fares nya film, som är under inspelning och ännu inte har fått någon titel. Sonet Film är en del av affärsområdet Modern Studios. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio (lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00640/wkr0002.pdf

wkr0001.doc