Fyra olika TV-format från Strix sålda till tre länder

April 5, 2001

FYRA OLIKA tv-FORMAT FRÅN STRIX SÅLDA TILL TRE LÄNDER Strix Television har stärkt sin ställning som ledande på den internationella TV-marknaden vad gäller dokusåpor. De egna formaten "Friends på turné", "Ombytta roller", "Villa Medusa" och "Miss Attitude" har sålts vidare till Italien, Frankrike och Portugal i samband med den pågående TV-mässan Mip-TV i Cannes. - Försäljningen visar på vår styrka att skapa framgångsrika format för både TV och Internet på en global marknad, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Modern Times Group MTG AB. Försäljningen, som gäller optioner, har gjorts med produktionsbolag i de respektive länderna. "Friends på turné" har köpts av Aran Endemol S.p.a i Italien. I Frankrike är det ZPZL som köpt "Ombytta roller". I Portugal har Valentim de Carvalho proa. köpt rätten till såväl "Villa Medusa" som "Ombytta roller" och "Miss Attitude". - Intresset för våra format har varit enormt under TV-mässan i Cannes. Det är glädjande att vi också har med oss en rad påskrivna kontrakt hem, säger Anna Bråkenhielm, VD Strix Television som ingår i affärsområdet Modern Studios inom MTG. Bland formaten som presenterats i Cannes finns två helt nya från Strix, "Farmen" och "360°". I Sverige har Strix-formaten "Ombytta roller" visats på TV3, "Friends på turné" på TV4 och "Villa Medusa" på Kanal5. "Miss Attitude" bygger på det format Strix skapade för TV3 i samband med "Fröken Sverige" tidigare i år. För den internationella marknaden handlar kampen mellan skönheterna om ett modellkontrakt, och precis som i "Fröken Sverige" är det tittarna och Internet-användarna som avgör vem ska få vinna. Under år 2000 producerade Strix sex olika dokusåpor för ett flertal TV- kanaler och exporterade format till tolv länder. Strix Television är det mest framgångsrika produktionsbolaget inom affärsområdet Modern Studios där samtliga bolag för produktion och distribution av innehåll samlats. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef 08-562 000 50 Matthew Hooper, IR-ansvarig +44 (0) 7768 440 414 BERT WILLBORG, PRESSANSVARIG 070-727 70 22 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT01110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT01110/bit0001.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer