Första avtalet om TV-serie i USA

January 10, 2002

FÖRSTA AVTALET OM TV-SERIE I USA Den internationella mediakoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Moder Entertainment, koncernens Los Angeles- baserade bolag för filmdistributionsrättigheter, har tecknat sitt första distributionsavtal för TV-serier med ett amerikanskt TV-nätverk. Modern Entertainment, som äger film- och TV-rättigheterna för Stephen Kings framgångsrika bok Död Zon, The Dead Zone, sålde en option till Lion's Gate Entertainment att producera ett pilotavsnitt för en TV-serie. Resultatet blev att en dramaserie i 22 timslånga avsnitt har beställts av USA Network, vilket är ett kabel-TV-bolag som sänder till 85 miljoner hushåll, vilket är 80 procent av de amerikanska hemmen. Pilotavsnittet av "Stephen King's The Dead Zone" skrevs och utvecklades av Michael och Shawn Piller, vilka också stod bakom de enormt framgångsrika efterföljarna till Star Trek (The Next Generation, Deep Space Nine och Voyager). Modern Entertainment kommer att få ett arvode för varje avsnitt, omnämnande i eftertexterna, samt en procentandel av eventuella framtida vinster i samband med serien. Paramount International Television äger de internationella distributionsrättigheterna för serien. Modern Entertainment distribuerar också Lion's Gate Entertainment's serie Tracker, vars timslånga avsnitt har gått i amerikansk TV varje vecka sedan oktober 2001. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Det här är en milstolpe för MTG. Modern Entertainment äger ett ledande innehållsbibliotek med mer än 500 filmtitlar. Vi ämnar utnyttja den kommersiella potentialen i detta bibliotek till fullo genom att utveckla ytterligare innovativa sätt att säkra nya intäkter från de filmrättigheter vi redan äger." Modern Entertainment är del av MTGs affärsområde Modern Studios, däri ingår alla MTG's företag som producerar innehåll, samt företag för distribution av film- och TV-rättigheter. Till dessa hör bl.a. Strix Television och Sonet Film. Modern Entertainment är det första företag för film- och TV-rättigheter som lanserats i USA på mycket länge. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/10/20020110BIT01020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/10/20020110BIT01020/bit0002.pdf

bit0001.doc