ESL and DreamHack sluter historiskt avtal med tretton globalt ledande esportlag

February 18, 2020
STOCKHOLM, 18 februari 2020, 16.00 CET — Modern Times Group MTG AB:s (MTG) portföljbolag ESL och DreamHack offentliggör i dag ett nytt samarbetsavtal med tretton av världens ledande esportlag för deltagande i bolagens esportturneringar, bland dessa ESL Pro League.

Det nya samarbetsavtalet – informellt kallat ”Louvre-överenskommelsen” av parterna – undertecknades av lagen Astralis, Complexity, Evil Geniuses, ENCE, FaZe Clan, Fnatic, G2 Esports, Mousesports, Natus Vincere, Ninjas in Pyjamas, Team Liquid, Team Vitality, samt 100 Thieves efter ett möte i januari 2020 med ESL i Paris.

De undertecknande esportlagen har de senaste fyra åren vunnit 28 Master-tävlingar inom ESL:s och DreamHack:s tävlingsstrukturer samt två Intel ® Grand Slam-tävlingar. Samlat representerar de undertecknande de 10 bäst rankade lagen i världen.

”Vi är väldigt glada över det här samarbetsavtalet som ytterligare etablerar ESL Pro Tour som det ledande esportturneringsformatet globalt. Samtidigt tjänar det som ännu ett exempel på ESL:s och DreamHack:s gemensamma ambition att utveckla och kommersiellt professionalisera den globala esporten,” säger MTG:s Koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.

Det nya samarbetsavtalet innerbär att man introducerar en ny struktur för ESL Pro League, möjliggör för esportlagen att ta del av intäkter från tävlingar i ESL Pro Tour, tillsätter en global division för ESL Pro League och reglerar hur esportlagen kan påverka ESL Pro League. För mer detaljer vänligen besök officiella hemsidan för ESL Pro League.

För mer information: Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations Direkt: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com Oliver Carrà, Public Relations Director Direkt: +46 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com

Nå oss: communications@mtg.com Högupplösta pressbilder för medier: Flickr Följ oss: mtg.com / Twitter / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och spelunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Press Bilder