DreamHack lanserar eAllsvenskan tillsammans med Svensk Elitfotboll

January 30, 2019
15.00 CET
MTGs esportbolag DreamHack (https://www.mtg.com/esports/#dreamhack) har skrivit avtal med Föreningen Svensk Elitfotboll för att skapa eAllsvenskan, en FIFA 19 esport-turnering som kommer att äga rum under våren 2019.
  • DreamHack samarbetar med Föreningen Svensk Elitfotboll för att skapa eAllsvenskan, en esport-förlängning av Allsvenskan
  • eAllsvenskan startar den 2 mars 2019 som en del av EA SPORTS FIFA 19:s globala serier och kommer att sändas live på Kanal 9
  • eAllsvenskan kommer att bli Sveriges största professionella FIFA esport-turnering

Tolv svenska fotbollsklubbar kommer att finnas på plan för att bilda ett professionellt FIFA 19-lag som tävlar i en virtuell turnering från mars till maj 2019 - samtidigt som Allsvenskans 95:e säsong drar igång. eAllsvenskan blir ett kvalspel till FIFA eWorld Cup 2019™.

Den första säsongen av eAllsvenskan innehåller 147 matcher som sänds live på Kanal 9 och streamas på Dplay.

Peter Nørrelund, EVP; Head of Product Development och Incubation, och Co-VD för DreamHack: "Vi ser här en ny generation idrottsproffs, som kanske aldrig har satt sin fot på en fotbollsplan, men som har förmågan att dra till sig en stor publik tack vare sitt högklassiga lagspel. DreamHack stödjer den här nyupptäckta talangen genom att samarbeta med nationella fotbollsföreningar och elitfotbollsklubbar. Tillsammans kan vi skapa lokala ligor och erbjuda högklassig underhållning som engagerar entusiastiska fan live, både i sändning och online."

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll: "För oss betyder det mycket att ha en så etablerad samarbetspartner inom esport som DreamHack. Jag är jätteglad över att se hur svenska fotbollsklubbar värdesätter esport-möjligheten och hur den kan stödja fotbollen som en av de sporter som har flest efterföljare i världen.”

I oktober 2018 meddelade MTG att DreamHack ingått ett unikt flerårigt mediepartnerskap med danska Superliga och Discovery Networks Danmark för att skapa eSuperliga, den första nationella FIFA-ligan av sitt slag. eSuperliga sänds live på Kanal 9 och streamas på Dplay i Danmark. Den professionellt utvecklade esport-underhållningen DreamHacks eSuperliga har lockat storpublik bland yngre tittare och med det blivit en kraftfull motsvarighet till traditionellt fotbollsutbud, både i sändning och online.

DreamHacks samarbete och partnerskap med de svenska och danska fotbollsligorna har möjliggjorts genom påtagliga förbättringar i esportens tävlingsinriktade ekosystemet i kombination med ett ökat globalt livestream-utbud och en växande esport-publik.

****

REDAKTIONELL INFO: MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Ksenia Kolchina, Head of Communications MTGx på +44 7885 998 544) investors@mtg.com (eller David Boyd, Interim Head of Investor Relations på +44 7764 905 135) Ladda hem högupplösta bilder: Flickr Följ oss på: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Press Bilder