DreamHack i samarbete med holländska EA SPORT FIFA 20-esportligan eDivisie

October 8, 2019
· Holländska fotbollsligan Eredivisie och MTG:s DreamHack ska samarbeta för att förbättra och växa esportligan baserad på FIFA 20 för Eredivisie, kallad eDivisie · DreamHack ska leda produktionen för nya eDivisie som kommer att vara en fullskalig, liveproducerad liga med fysiska events och publik · Den samlade prispotten uppgår till minst EUR 100 000 för att öka engagemang och intresse STOCKHOLM, 8 oktober 10.00am CEST, 2019 — Modern Times Group MTG AB:s (MTG) portföljbolag DreamHack har ingått ett samarbete med holländska fotbollsligan Eredivisie om att samarbeta kring holländska esportligan baserad på EA (Electronic Arts) SPORT FIFA 20, eDivisie. Målet med samarbetet är att ta eDivisie till nästa nivå och etablera den som den ledande tävlingsligan inom EA SPORT FIFA 20 globalt, definierad som ett fullskaligt ligaformat, med fysiska events för fans, hög produktionskvalitet och en samlad prispott på mer än EUR 100 000.

eDivisie är den officiella holländska kvalturneringen för EA SPORTS FIFA:s Global Series, en liga för klubbarna i holländska fotbollsligan Eredivisie som genomförs parallellt med fotbollsligan. I eDivisie tävlar spelare I EA SPORTS FIFA 20 som representerar fotbollsklubbarna i det virtuella mästerskapet FIFA Ultimate Team, som spelas på både Playstation och Xbox.

“Eredivisie och de holländska fotbollsklubbarna har engagerat sig i esport under en längre tid och har byggt en stark verksamhet med deras FIFA-liga eDivisie. Flera av världens främsta FIFA-spelare är holländare och miljontals gamers i Holland spelar spelet återkommande, så vi är övertygade om att landet har en enorm potential att fortsätta vara och utvecklas ytterligare som en föregångsmarknad för FIFA-spelserien på esport-området,” säger Peter Nørrelund, VD för DreamHack och EVP Head of Product Development och Incubation på MTG.

Nederländerna är en av de starkaste marknaderna i Europa för EA:s FIFA-fotbollsspelsserie med fler än 2 miljoner spelare av EA SPORTS FIFA-titeln som i snitt spelar mer än 10 timmar på månadsbasis. Marknaden är den största i världen baserat på online-aktiviteten i sociala medier och digitala kanaler med sammanlagt över 174 000 följare på Instagram, Youtube, Twitter och Facebook.

Detaljer för samarbetet kommer att presenteras I ett senare skede, men redan nu står det klart att samarbetet mellan DreamHack och eDivisie kommer att vara en liveproducerad i tävlingsliga fullskaligt format, med fans som närvarar vid ligans samtliga matcher, och en samlad prispott på mer än EUR 100 000. Den nya ligan startar I slutet på oktober 2019.

Bildtext: MTG:s Peter Nørrelund är ansvarig för produktutveckling och inkubation på MTG

Se DreamHacks fullständiga pressrelease för ytterligare information: https://news.cision.com/dreamhack

* * *

För mer information: Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations Direkt: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com Oliver Carrà, PR Director: Direkt: +46 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com Per Sjölin, Press and PR Manager DreamHack +46 730 25 31 99 | per.sjolin@dreamhack.com  Marc Rondagh, Business Development Manager, Eredivisie +31 610306705 | marc.rondagh@eredivisie.nl

Om MTG MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) (www.mtg.com) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och gamingunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på̊ Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om DreamHack Allt DreamHack gör handlar om att skapa underhållning för en digital generation. Sedan DreamHack Grundades 1994 som ett LAN-party med “Bring Your Own Device”-koncept (BYOD) har det växt till att bli ett globalt fenomen med digitala festivaler riktade till unga i Europa och Nordamerika. På DreamHacks festivaler samsas flertalet esport-tävlingar med musik, utställningar, kreativa tävlingar, LAN-party, Cosplay och mycket mer. DreamHack var en tidig pionjär inom esport och fortsätter att vara en av de största producenterna globalt av esport-content. Miljontals ser varje år DreamHacks sändningar från arrangemang varje år. DreamHack är del av Modern Times Group MTG AB. För mer information besök dreamhack.com

Om eDivisie eDivisie är ett initiativ av holländska fotbollsligan Eredivisie tillsammans med dess arton medlemsklubbar, EA SPORTS™, Endemol Shine Nederland och DreamHack. I eDivisie möts spelare I FIFA representerandes fotbollsklubbarna I ett virtuellt mästerskap I FIFA Ultimate Team. EDivisie är sponsrat av Basic-Fit, Dominos och 433. eDivisie spelas på såväl PlayStation som Xbox och är en del av FIFA Global Series, vilket innebär att spelare I eDivisie tjänar Globala seriepoäng som hjälper dem avancera i global ranking som del av deras resa mot FIFA eWorld Cup-finalen. Mer information finns på edivisie.nl.

Om Eredivisie De arton holländska fotbollsklubbarna har samlats fotbollsligan Eredivisie CV sedan 1997. Eredivisie CV företräder och arbetar för de intressen som medlemsklubbarna har på både nationell och internationell nivå. Eredivisie CV arbetar också på uppdrag av samtliga arton Eredivisie-klubbarna för att involvera så många fotbollsfans som möjligt I ligan genom hälsosam verksamhetsstyrning av ligan som är högkvalitativ. För mer information om Eredivisie CV besök eredivisie.nl.

PDF-version av pressmeddelande 191008 10am CEST eDivisie
Press Bilder