Danska dr1 och dr2 på viasats digitala tv-plattform

April 5, 2001

DANSKA DR1 OCH DR2 PÅ VIASATS DIGITALA TV-PLATTFORM Viasat Danmark har i dag tecknat avtal med det danska public service- bolaget DR. Viasats danska digital-TV-utbud utökas därmed med TV-kanalerna DR1 och DR2 samt radiokanalerna P1, P3 och DR Klassisk. - Vårt avtal med DR är glädjande eftersom det innebär att DR står fast vid den förbindelse som Nordens samtliga public service-bolag gett, att göra sina kanaler digitalt tillgängliga för alla tittare, oavsett om de väljer att använda marknätet, kabel-TV eller parabol, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Modern Times Group MTG AB. Avtalet mellan Viasat Danmark och DR träder i kraft med omedelbar verkan. Kanalerna finns tillgängliga i Danmark för parabolägare med Viasats digital-TV-dekoder så fort transmissionen av DRs kanaler från satellitpositionen 5 grader öst etablerats. Den förväntas vara klar strax efter påsk. - DR levererar nu inte bara fem kanaler till våra abonnenter utan får också chansen att erbjuda dem rader av spännande interaktiva tjänster, säger Hans-Holger Albrecht. I Norge finns redan public broadcast-kanalen NRK tillgänglig för Viasats digital-TV-abonnenter. Affärsområdet Viasat Broadcasting inom MTG inledde under slutet av år 2000 övergången till en digital satellit-TV-plattform i koncernens geografiska kärnområde Norden och Baltikum. Till och med vecka 6, 2001, hade totalt 285.000 digital-TV-dekodrar installerats hos befintliga Viasat Guld-abonnenter. Därutöver uppgick nyförsäljningen totalt till 97.000 dekodrar, varav 80% med Viasat Guld-abonnemang. Det totala antalet digitala abonnenter uppgick därmed till 382.000. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD 08-562 000 50 och koncernchef Matthew Hooper, IR- +44 (0) 7768 ansvarig 440 414 BERT WILLBORG, 070-727 70 22 PRESSANSVARIG Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT01090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT01090/bit0001.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer