CDON GROUP EXPANDERAR LEKSAKSBUTIK ONLINE I NORDEN, INTRODUCERAR MODEBUTIK ONLINE I TYSKLAND OCH LANSERAR CDONGROUP.COM

October 21, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att MTGs helägda dotterbolag CDON Group AB (CDON Group) har lanserat online-leksaksbutiken Lekmer.com i Norge och kommer att lansera butiken i Danmark och Finland inom en snar framtid. Lekmers samlade produktutbud och kundsupport görs tillgänglig på respektive språk i Norden i samband med leksaksbutikens lokala lanseringar. Koncernen tillkännagav även att den har introducerat en tysk version av den pan-nordiska modebutiken Nelly.com, som nu även erbjuder tyskspråkig kundsupport. CDON Group har även lanserat sin företagswebbplats www.cdongroup.com, med anledning av den föreslagna avknoppningen och noteringen av bolaget. Webbplatsen erbjuder information om CDON Group, samt även årsredovisningen 2009 samt CDON Groups delårsrapport för det andra kvartalet och första halvåret 2010. Ytterligare information om CDON Group och om avknoppningen görs tillgänglig vid lämplig tidpunkt.

CDON Group förvärvade 90,1% av den svenska online-leksaksbutiken Lekmer den 31 mars 2010. Butiken erbjuder ett brett utbud av leksaker från ledande varumärken som Alga, Mattel, Brio, Micki, Babybjörn, Disney, Hasbro, Lego och Playmobil. Den svenska modebutiken Nelly.com köptes av CDON Group i augusti 2007, och expanderade till Norge i juni 2008 och till Danmark och Finland i oktober 2008.Den nordiska expansionen av Lekmer följer liknande framgångsrika expansioner av Gruppens varumärken som CDON.COM, Gymgrossisten och Nelly.com, medan introduktionen av Nelly.com i Tyskland markerar den första expansionen utanför Norden. En betaversion av Nelly.com i Tyskland lanserades i maj, och den ursprungliga marknadsföringen genom affiliate-program och sociala medier online har nu utökats till att innefatta reklamkampanjer på TV, med målet att öka varumärkeskännedomen. Samtliga verksamheter inom Nelly.com distribuerar sina produkter från företagets centrallager i Borås.Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG samt styrelseordförande i CDON Group, kommenterade, ”Dessa expansioner är i linje med vår tillväxtstrategi och tydliggör skalbarheten i CDON Groups verksamheter och varumärken. Expansionen kan uppnås både kostnadseffektivt och snabbt tack vare koncernens integrerade marknadsförings- och logistikinfrastruktur. Vi ser fram mot att fortsätta utveckla koncernens marknadsnärvaro, varumärken och produktutbud framöver.””Lanseringen av CDON Groups webbsajt är en del av den pågående avknoppningsprocessen och förstärker CDON Groups profil som en ledande oberoende Nordisk koncern inom internethandel.”

OM CDON GROUP

CDON Group innefattar MTGs verksamhet inom internethandel och väntas knoppas av från MTG genom en distribution av aktierna i CDON Group till MTGs aktieägare i det fjärde kvartalet 2010.

MTGs verksamhet inom internethandel lanserades i februari 1999 i samband med introduktionen av CDON.COM, som ursprungligen sålde musik på CD-skivor genom internetsajter i Sverige, Norge och Danmark. CDON.COM är nu den ledande internetåterförsäljaren av underhållningsprodukter i Norden, med ett brett erbjudande av CD- och DVD-skivor, dataspel, böcker och elektronik, samt musiknedladdningar och tjänster för on demand-streaming. Den finska bokhandeln BookPlus.fi förvärvades 2007 och den svenska leksaksbutiken över internet Lekmer.se förvärvades i april 2010.

CDON Groups modeverksamhet etablerades 2007 genom förvärven av modebutiken Nelly.com och barnklädesbutiken LinusLotta.com, samt lanseringen av skobutiken Heppo.com den 31 augusti 2010. Sport & Hälsa-verksamheten etablerades 2008 genom förvärvet av återförsäljaren av kosttillskott Gymgrossisten.com och återförsäljaren av närings- och hälsotillskott Bodystore.com.

CDON Group redovisade en försäljningsökning på 27% till 1.441 (1.131) Mkr för årets första nio månader 2010. Rörelseresultatet ökade med 31% till 97 (75) Mkr under niomånadersperioden, med en oförändrad rörelsemarginal på 7% (7%).

Mikael Olander har tjänstgjort som VD och koncernchef för CDON sedan 2000, och för CDON Group (tidigare MTG Internet Retailing) sedan dess etablering 2007.

Vänligen besök www.mtg.se eller www.cdongroup.com för ytterligare information om CDON Group och dess verksamhet.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel: +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  +44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 oktober 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0001.pdf