CDON.COM LANSERAR NERLADDNING AV MUSIK VIA INTERNET

juni 17 2004

CDON.COM LANSERAR NERLADDNING AV MUSIK VIA INTERNET

Den ledande nordiska internetbutiken CDON.com meddelar idag att man lanserar en tjänst för att erbjuda nerladdning av musik via internet. Från och med torsdagen den 17 juni kommer CDONs kunder att kunna ladda ner sin favoritmusik över Internet från CDON.com. Tekniken för nedladdningen tillhandahålls av Inprodicon och avtal har slutits med bland annat Warner Music, Sony Music, BMG och EMI som kommer att göra singlar och album av både internationella och nationella artister såsom Gyllene Tider, Kent, Alicia Keys och Avril Lavigne tillgängliga för nedladdning.

CDON är först ut i Norden med att erbjuda nerladdning och lanseringen följer på den succé som liknande tjänster har haft i USA där Apples iTune sedan starten april förra året har sålt 75 miljoner singlar. Samma utveckling väntas i Europa. Speciellt i länder med hög internetpenetration såsom Sverige och de övriga nordiska länderna där CDON.com är verksamt.

Mikael Olander, VD CDON.com, kommenterade: ”Nerladdning av musik over Internet är en naturlig utveckling av vår nuvarande försäljning av skivor över Internet.”

”CDON.com är med 350 000 registrerade kunder ledande i Sverige inom musikförsäljning på nätet. Vi har märkt en ökande efterfrågan från kunderna på nerladdning av musik och vi är glada att kunna vara först ut med att erbjuda denna tjänsten. Nerladdning har varit en stor succé i USA och vi ser en stor potential på alla våra marknader.”

For ytterligare information besök www.CDON.COM eller kontakta:
Mikael Olander, VD CDON.com
Tel: +46-40-601 61 01

OM CDON.COM
CDON är den största internetbutiken för musik, böcker, spel och filmer i Norden. CDON har totalt 500.000 kunder och har expanderat kraftigt de senaste åren. Förra året fördubblade CDON sin försäljning till 311 miljoner kronor. CDON är en del av Modern Times Group MTG AB.

OM INPRODICON
Inprodicon är Nordens ledande ”provider” av digitalt content, affärsidén är att vara mellanledet mellan partnern som säljer till slutkund samt skivbolagen.

Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned: