"BAREN" SÅLT TILL RTL I TYSKLAND

October 9, 2000

"BAREN" SÅLT TILL RTL I TYSKLAND Modern Times Group MTG AB (OM Stockholmsbörsen: MTGA, MTGB; Nasdaq: MTGNY), som är en ledande internationella mediekoncern, meddelade idag att den största försäljningen någonsin av ett svenskt program-format för TV är klar. Strix ska producera "Baren" - som just nu gör succé på svenska och norska TV3 - för tyska RTL som är Europas största kommersiella TV-kanal. - Detta är det viktigaste beviset hittills för att vi ligger i framkanten vad gäller skapandet av format för både TV och Internet för en global marknad, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG. - Vi är mycket nöjda med att ha köpt Baren-formatet och är övertygade om att det kommer att bli en stor framgång i Tyskland, säger Matthias Alberti, underhållningschef på RTL. "Baren" är den första svenska helt interaktiva dokusåpan. Den gör för andra säsongen i rad succé på TV3 i Sverige och på den svenska delen av internetportalen Everyday.com och har just startat med stor framgång på TV3 i Norge och på norska Everyday.com. Den ska också lanseras på TV3 i Danmark och på danska Everyday.com. För bara två veckor sedan blev det klart att Pearson Television Worldwide Production, ledande global aktör inom TV-produktion, ska producera formatet för både Australien och Portugal. Där ska Pearson Televisions lokala produktionsbolag jobba tillsammans med Strix för att upprepa succén från Sverige och Norge. För tyska RLT blir Strix producent. - För Strix är detta den viktigaste affären vi någonsin gjort. RLT är Tysklands populäraste TV-kanal. Samtidigt gjordes överenskommelsen efter hård konkurrens med andra tyska TV-kanaler som också ville ha Baren, säger Anna Bråkenhielm, VD för Strix Television som kommer att arbeta tillsammans med tyska producenter. Samtidigt fortsätter förhandlingarna om ytterligare marknader för Baren: - Ett stort antal TV-kanaler och produktionsbolag på den globala TV- marknaden har visat intresse. Affären för Tyskland innebär att RLT köpt minst 100 avsnitt av Baren. Sändningarna startar redan under första halvåret nästa år. Avtalet innebär att RLT förbundit sig att köpa ytterligare ett format från Strix som skapat format som "Villa Medusa", "24 timmar" och "Ombytta roller". För Baren gäller också att RTL köper rättigheterna till såväl Internet som för merchandising. Deltagarna kämpar om att driva Baren i en verklig restaurang. De följs 24 timmar per dygn av kameror som finns både i Baren och i lägenheten där de bor. Det som sker går att se direkt på Internet. En sammanfattning sänds en halvtimme varje vardag på TV. Och varje lördag är det en timslång direktsändning på TV där tittarna och webbanvändarna röstar bort en av deltagarna. Den som är sist kvar får en miljon kronor. Strix Television är det mest framgångsrika produktionsbolaget inom MTGs affärsområde Modern Studios där samtliga bolag för produktion och distribution av innehåll samlats. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG, 08-562 000 50 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00970/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer