"baren" sålt till italien

December 12, 2000
15.35 CET

"BAREN" SÅLT TILL ITALIEN Strix Televisions försäljningsframgångar med det svenska program-formatet "Baren" fortsätter. Den helt interaktiva dokusåpan ska nu också produceras för Mediaset- gruppen i Italien. Sedan tidigare är det klart med Tyskland, Portugal och Australien. - Detta är ytterligare bevis för vilken styrka formatet som skapats för både TV och Internet har på en global marknad, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Modern Times Group MTG AB. För Italien gäller försäljningen minst 72 avsnitt som köpts av Reti Televisive Italiane Spa, ett företag som tillhör Mediaset Group. Där ingår bland annat kanalerna Italia 1, Canale 5 och Reti 4. Det har ännu inte fastställts vilken av dessa tre nationella italienska kanaler som ska sända serien. För Italia 1 har Strix Television tidigare fungerat som konsult för "Expedition: Robinson", den internationella succén som Strix var först i världen med att producera. "Baren" är den första svenska helt interaktiva dokusåpan. Den gör succé både på TV3 i Sverige och TV3 i Norge och på de svenska och norska delarna av internetportalen Everyday.com. Den lanseras också efter årskiftet på TV3 i Danmark och på danska Everyday.com. För Tyskland gäller försäljningen inte bara rätten till formatet. Strix blir också producent. "Baren" ska där visas av RTL som är Europas största kommersiella TV-kanal. Pearson Television Worldwide Production, ledande global aktör inom TV- produktion, har köpt formatet för Australien och Portugal. - Intresset för Baren är fortsatt mycket stort, både bland TV-kanaler och produktionsbolag på den globala TV-marknaden, säger Anna Bråkenhielm, VD för Strix Television . Deltagarna kämpar om att driva Baren i en verklig restaurang. De följs 24 timmar per dygn av kameror som finns både i Baren och i lägenheten där de bor. Det som sker går att se direkt på Internet. En sammanfattning sänds en halvtimme varje vardag på TV. En gång i veckan är det en timslång direktsändning på TV där tittarna och webbanvändarna röstar bort en av deltagarna. Den som är sist kvar får en miljon kronor. Strix Television är det mest framgångsrika produktionsbolaget inom MTGs affärsområde Modern Studios där samtliga bolag för produktion och distribution av innehåll samlats. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG, 08-562 000 50 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT01060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT01060/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer