"Baren" sålt till Australien och Portugal

September 22, 2000

"BAREN" SÅLT TILL AUSTRALIEN OCH PORTUGAL Den ledande internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (OM Stockholmsbörsen: MTGA, MTGB; Nasdaq: MTGNY) meddelade idag att den första försäljningen av ett svenskt program-format för TV utanför Europa har säkrats. Strix-producerade "Baren" - som just nu gör succé på svenska TV3 - ska produceras av Pearson Television Worldwide Production för Australien och också för Portugal. "Baren", den första svenska helt interaktiva dokusåpan, gör för andra säsongen i rad just nu succé på TV3 i Sverige och på den svenska delen av internetportalen Everyday.com. Deltagarna kämpar om att driva Baren i en verklig restaurang, Gamla Stans Bryggeri i Stockholm. De följs 24 timmar per dygn av kameror som finns både i Baren och i lägenheten där de bor. Det som sker går att se direkt på Everyday.com. En sammanfattning sänds en halvtimme varje vardag på TV3. Och varje lördag är det en timslång direktsändning på TV3 där tittarna och webbanvändarna röstar bort en av deltagarna. Den som är sist kvar denna säsong, då Baren i Sverige pågår ända till dagen före julafton, får en miljon kronor. Det framgångsrika formatet överförs redan i höst till TV3 i Norge och TV3 i Danmark, samt på Everyday i dessa länder. - Intresset från andra produktionsbolag och TV-kanaler är enormt. Men det är stort steg från visat intresse till att ett svenskt originalformat verkligen säljs i den hårda konkurrensen som råder på den globala marknaden, säger Anna Bråkenhielm, VD Strix. - Därför är det mycket glädjande att vi nu har det första licensavtalet klart med Pearson Television som är en verkligt global aktör inom TV- produktion. Affären med Pearson Television Worldwide Production innebär att de ska producera Strix-formatet "Baren" i minst 72 avsnitt både för TV i Australien och i Portugal. - Det visar på styrkan i Baren-formatet, att ett land som Australien som ligger så långt borta i världen tycker det är relevant att producera programmen för tittarna där. Våra lokala produktionsbolag kommer att jobba tillsammans med Strix när vi ska upprepa succén från Sverige, säger David Lyle, chef för programutveckling inom Pearson Television Worldwide Production. "Baren" blev nyligen nominerad till amerikanska "Indy Crystal Globe Award". Bakom nomineringen står Global Association of Independent Television, GAIT, som startats för att främja och stödja produktion av format för TV eller internet som sker fristående från de stora etablerade amerikanska produktionsbolagen. - Vi har en stark portfölj av framgångsrika format för TV. De har visat sig vara allt mer attraktiva för den internationella marknaden. Strix har mött ett stort intresse från både amerikanska TV-nätverk och från internationella producenter och TV-bolag distributörer, säger Kinna Bellander, affärsområdeschef för Modern Studios. Strix Television är det mest framgångsrika produktionsbolaget inom MTGs affärsområde Modern Studios där samtliga bolag för produktion och distribution av innehåll samlats. Strix Television var också det bolag som först i världen producerade "Expedition: Robinson", då för Sveriges Television. I USA har detta format haft stor framgång som "Survivors". Av Strix produceras denna dokusåpa för TV3 Norge och TV3 Danmark samt för Tyskland och Holland/Belgien. Bolagen inom Modern Studios är, förutom Strix och Modern Entertainment; Nordic Artist, Sonet Film, Freeport, Modern Television. - I affärsområdet Modern Studios har vi samlat de bolag som är viktiga för vår strategi att också fokusera på innehåll. Då distributionsformerna inom mediebranschen blir allt fler ökar vikten innehav av rättigheter. Det är också viktigt att satsa på format som går att sälja globalt, säger Hans- Holger Albrecht, Chief Operating Officer och blivande VD MTG. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, COO och blivande VD MTG, 08-562 000 50 David Lyle, chef för programutveckling, Pearson Television Worldwide Production, +44-207 691 66 01. Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), Publishing (daglig finanstidning, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel, Internet och text-TV), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/22/20000922BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/22/20000922BIT00470/bit0002.pdf

bit0001.doc