1,2 miljoner SMS och betalsamtal för New Media

April 19, 2001

1,2 MILJONER SMS OCH BETALSAMTAL FÖR NEW MEDIA Interaktiva tjänster från Modern Times Group MTG ABs nya affärsområde New Media genererade under mars månad sammanlagt 1,2 miljoner SMS- meddelanden och betalsamtal. Syftet med New Media är just att ta vara på de nya strömmar av intäkter som skapas genom bland annat mobiltelefonin. - Siffrorna visar tydligt hur omfattande interaktiviteten med våra tittare och lyssnare redan är. Och det sker inom ramen för dagens mobiltelefoni och betalsamtal. Därmed är vi väl förberedda för de möjligheter som öppnas, såväl för nästa generation mobiltelefoni som för digital-TV, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG. Det mest framgångsrika interaktiva tjänsterna under mars var kopplade till program på TV3 i Sverige, som dokusåpan "Baren", "Fröken Sverige", "Silikon" och fotbollens "Champions League", till "Baren" på TV3 i Norge, och till RIX FM, som är Sveriges största kommersiella radionätverk. Det nya affärsområdet New Media skapades under sista kvartalet 2000. Där återfinns Everymobile, som just lanserat sin mobilportal Everymobile.com, liksom Everyday.TV, som ansvarar för innehållet på den interaktiva portalen för Viasat Broadcastings digital-TV-plattform, Everytext, för text-TV-verksamheten, MTGs ägande i Internet-portalen Everyday.com samt Webad . För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef 08-562 000 50 Matthew Hooper, IR-ansvarig +44 (0) 7768 440 414 Bert Willborg, pressansvarig 070-727 70 22 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT01110/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT01110/bit0002.pdf

bit0002.doc