100 miljoner satsas på Stockholm 2000

June 12, 1998

100 MILJONER SATSAS PÅ STOCKHOLM 2000 Nyårsafton år 1999 kommer att bli en oförglömlig upplevelse för Stockholm. Med minst 100 miljoner kronor kommer näringslivet tillsammans med Stockholms stad att skapa årtusendets fest med centrum i Gamla Stan. Med historiska och kulturella förtecken görs ett kraftfullt avstamp inför det kommande tusentalet. Hundratals spektakulära och minnesvärda händelser kommer att genomföras i, runt om , under och ovanför Gamla Stan. Alla är inbjudna att delta i festligheterna. Bakom initiativet Stockholm 2000 står företagen Kinnevik, MTG, Netcom och Invik i samverkan med Stockholms stad. En arbetsgrupp med unik kompetens förankrad inom kultur, historia, musik och evenemang, har under våren arbetat för högtryck för att lägga grunden till genomförandet. Folkfesten kommer att börja alldeles efter julhelgen och pågår några dagar efter millennieskiftet, där naturligtvis nyårsafton blir höjdpunkten. - Runtom i världen planeras aktiviteter inför millennieskiftet, säger Pelle Törnberg, MTG. De sex TV3 kanalerna i Norden har ingått ett exklusivt samarbete med TV-kanaler över hela världen som BBC, TF1 och RTL. TV-stationerna kommer att sända från alla tidszoner under millenniedygnet. Med andra ord kan festen i Stockholm komma att exponeras för hela världens TV tittare. - Vi börjar bli alltmer historiskt medvetna och detta är utmärkt för förståelsen av vår framtid, säger Ulf Adelsohn - Det här är ett utmärkt tillfälle för Stockholm att satsa på marknadsföring av vår stad och visa att Stockholm är på rätt väg. Stockholm Stad ställer sig positiv till samarbetet och ser fram mot att fler företag engagerar sig, säger Mats Hulth. - Många spännande och fantastiska idéer har redan kläckts. Diskussioner om samarbete pågår med bland andra Operan, Dramaten och Kulturhuset. Naturligtvis skall även det "unga" musik-och kulturlivet få en framträdande plats, säger Caj Malmros, projektledare för projekt Stockholm 2000. Festen skall präglas av vår historia och framtidstro. Därför har även kontakter tagits med Nordiska muséet och länsmuséernas millennieprojekt. Fler detaljer kommer att presenteras i höst och tills dess är det fritt fram för alla idéer. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00250/wkr0002.pdf

wkr0001.doc