VIASAT LANSERAR VIASAT+

September 20, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting lanserar Viasat+, en ny så kallad PVR-produkt (Personal Video Recorder). Viasat+ gör det möjligt för tittarna att ta kontrollen över sitt TV-tittande genom att den tillåter Viasats betal-TV-abonnenter att enkelt spela in, planera och titta på sina favoritprogram. Viasat+ finns nu tillgänglig i Danmark och kommer under de kommande veckorna att lanseras i Sverige och Norge. Erbjudandet för Viasat+ är tillgängligt för tittare med Viasats Guld-abonnemang, för ett tillägg om 99 kronor per månad. Den nya set top-boxen som behövs för tjänsten säljs via återförsäljare eller direkt av Viasat.

Den nya boxen för Viasat+ är en satellitmottagare och digital videospelare i en och samma box. Boxen är integrerad med den elektroniska programguiden (EPG), vilken möjliggör för tittarna att enkelt spela in, planera och titta på sin favoritunderhållning med hjälp av en ny fjärrkontroll. TV-tittare kan spela in och lagra upp till 60 timmar av TV-underhållning på boxens hårddisk och boxens dubbla mottagare tillåter tittare att titta på ett inspelat program samtidigt som man spelar in två andra program. Tittare kan också pausa, eller till och med spola tillbaka, mitt under direktsändningar samt enkelt spela in hela TV-serier eller olika program i en viss genre. Lanseringen är även en plattform för ytterligare teknologier, inklusive framtida sändningar med Dolby Digital Surround Sound och HDTV. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, kommenterade: ”PVR-konceptet är det mest spännade som hänt TV sedan digitaliseringen och lanseringen av vår tjänst i Norden är en viktig del av vår strategi för betal-TV. Viasat+ är den första tjänsten i sitt slag i regionen och kommer att revolutionera TV-tittandet då vi ger tittarna den unika möjligheten att enkelt titta på vad de vill, när de vill. ”Lanseringen stärker även ytterligare vår position som det ledande TV-bolaget i Norden, med stort urval i både innehåll och distribution. Vårt utbud för TV via bredband växer och finns nu även tillgänligt via ADSL och vi är samtidigt mitt uppe i lanseringen av att sända TV till 3G-mobiler.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf