Viasat lanserar Sveriges första digital-TV-tidning

August 8, 2001

VIASAT LANSERAR SVERIGES FÖRSTA DIGITAL-TV-TIDNING Sveriges mest lästa morgontidning Metro finns nu tillgänglig på Viasats digital-TV-plattform. Viasats 486.000 digital-TV-abonnenter i Norden kan komma åt Metro Digital och därmed tidningen Metros hela innehåll via TV-apparaten genom att använda fjärrkontrollen. - Metro med sin nyhetssammanfattning som täcker allt senaste nytt och alla heta ämnen är ett perfekt innehåll för våra digital-TV-abonnenter, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Modern Times Group MTG AB. - Viasat har flest digital-TV-abonnenter, nära en halv miljon i Norden, och Metro har över en miljon läsare i Sverige, det är den ideala kombinationen för konsumenter och för annonsörer. Digital-TV ger Metro ännu ett kostnadseffektivt sätt att nå läsarna, säger Pelle Törnberg, VD och koncernchef Metro International S.A. Metro Digital är lanserad så att läsaren snabbt och enkelt navigerar i nyhetsutbudet med sin fjärrkontroll. Inrikes- och utrikesnyheter kombineras med det lokala materialet från editionerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Där finns sport, nöje, radio & TV, samt alla andra avdelningar i tidningen, som kolumnister, reportaget, jobb & pengar, mat & hälsa, resor och noterat. Sedan lanseringen i höstas har Viasats digitala TV-plattform utvecklats snabbt och är idag den ledande digitala TV-plattformen i Norden med 486.000 hushåll som abonnenter. I Viasats utbud ingår 17 radiokanaler och 28 TV-kanaler, en elektronisk TV-guide, omfattande väderservice, spel, och mycket mera. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG 08-562 000 50 Matthew Hooper, IR-ansvarig +44 (0) 7768 440 414 Bert Willborg, pressansvarig 070-727 70 22 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/08/20010808BIT00620/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/08/20010808BIT00620/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer