VIASAT LANSERAR NY TV-KANAL I NORDEN

October 4, 2004

VIASAT LANSERAR NY TV-KANAL I NORDEN Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget lanserar dokumentärkanalen Viasat History i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Kanalen finns tillgänglig för Viasats premiumabonnenter (Viasat 'Guld' och 'Silver') från och med början av november. Viasat History lanserades framgångsrikt i maj i åtta länder i Central- och Östeuropa via lokala och nationella kabeloperatörer och har redan över 800 000 abonnenter. Viasat History presenterar ett brett utbud med kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program, vilka utforskar moderna civilisationer och antika regimers uppgång och fall samt människans uthållighet och fantastiska upptäckter. Utbudet på kanalen ger tittarna möjligheten att uppleva händelser som förändrade världen. Programutbudet består av högkvalitativa historiska skildringar av forskning, musik, sport, konflikter och ekonomi samt av biografiska skildringar av legendariska hjältar och ökända brottslingar, på ett sätt som aldrig visats förut. Viasat History sänder även drama- och miniserier baserade på historiska händelser. Viasat History är en av Viasats 30 egenproducerade TV-kanaler. Några av Viasats andra populära TV-kanaler inkluderar TV3, TV1000, Viasat Sport, ZTV, TV3+ och Viasat Explorer och bolaget sänder även 25 tredjeparts TV-kanaler i sitt premiumutbud. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: "Lanseringen av Viasat History i Norden är en följd av den framgångsrika lanseringen av kanalen i Central- och Östeuropa, där den har visat sig vara enormt populär. Den nya TV-kanalen breddar TV-utbudet ytterligare och stärker Viasats redan idag svårslagna betal-TV-paket." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett internationellt medieföretag med verksamheter i mer än 30 länder. Den huvudsakliga verksamheten är fri- och betal-TV i Skandinavien, Baltikum, Ungern och ryssland. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa och är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/04/20041004BIT20140/wkr0001.pdf

wkr0001.pdf