VIASAT LANSERAR BREDBANDS-TV I DANMARK

September 29, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting lanserar TV via bredband, IPTV, i Danmark. Viasat har slutit avtal, med den danska bredbandsleverantören Dansk Bredband, som innebär att kunder kan erhålla Viasats betal-TV-paket via bredbandsnätverket.

Avtalet är den senaste utvecklingen av Viasats strategi att göra sina TV-kanaler tillgängliga via alla distributionskanaler. Viasat lanserade framgångsrikt bredbands-TV i Sverige och Norge under 2004 och 2005. Dansk Bredbands kunder erbjuds möjligheten att abonnera på TV-paketet för 299 danska kronor per månad och får då den nya set top-boxen som ansluts direkt till bredbandsuttaget. Detta ger tittarna tillgång till Viasat Guld-paketet med 50 TV-kanaler samt Viasats elektroniska programguide, EPG. Paketet innehåller bland annat Viasats egna kanaler TV3, 3+, fyra Viasat Sport-kanaler, de sex tematiska filmkanalerna TV1000, Viasats två dokumentärkanaler samt tredjepartskanaler som CNN, BBC World och alla Disney-kanaler. Erbjudandet är tillgängligt både för Dansk Bredbands egna fiberuppkopplade hushåll och för de kunder till de elleverantörer vars fibernätverk hanteras av Dansk Bredband. Viasat och Dansk Bredband lanserar den nya tjänsten och börjar leverera set top-boxar den 1 november 2006. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG kommenterade: “Dansk Bredband är en av de ledande bredbandsleverantörerna i Danmark och utgör därför den ideala partnern för den fortsatta expansionen av vår IPTV-verksamhet. Viasat är det största TV-bolaget inom bredbands-TV i Norden och detta avtal stärker vår position ytterligare. Distribution av innehåll via bredband förväntas växa snabbt under de närmaste åren och vi vill göra våra TV-kanaler så brett tillgängliga via så många teknologier och plattformar som möjligt.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Om MTG: MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största Fri- och Betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med sammanlagt 50 egenproducerade och tredjeparts kanaler. Viasats TV-kanaler når nu över 80 miljoner människor varje dag i 21 länder i Europa. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf