VIASAT FÖRVÄRVAR SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL NHL FRÅN ESPN

July 16, 2009
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har tecknat ett avtal om att förvärva rättigheterna till direktsändningarna från den nordamerikanska National Hockey League (NHL). Rättigheterna omfattar Sverige, Norge, Finland och Danmark och MTGs täckning av NHL inleds vid starten av 2009-2010 års säsong i oktober 2009. Sportmediebolaget ESPN syndikerar rättigheterna till NHL i Norden och resten av Europa.

NHL-matcherna kommer att sändas på den nya svenska TV-kanalen Viasat Hockey, vilken lanseras i september som Sveriges enda renodlade hockeykanal, samt på Viasat Sport i Norge och på Viasats kanaler i Finland och Danmark. Avtalet med ESPN och NHL omfattar fem exklusiva NHL-matcher per vecka under grundsäsongen mellan oktober och april, nyheter och höjdpunkter från samtliga NHL-matcher och delade exklusiva rättigheter med ESPN till hela Stanley Cup-slutspelet mellan april och juni. NHL-matcher kommer även att visas på andra Viasat-kanaler i Sverige utöver Viasat Hockey. Avtalet säkrar även de delade exklusiva rättigheterna till streaming via internet för alla NHL-matcher på Viasat OnDemand i samarbete med ESPN360, ESPNs bredbandstjänst. NHL Premier Games - 2009/2010 års säsongs första matcher – spelas i Globen i Stockholm och i Hartwall-arenan i Helsingfors den 2 och 3 oktober. Under 2009 års NHL Premier Games i Stockholm möter Detroit Red Wings, som vann Stanley Cup 2008 och var i final 2009, St. Louis Blues. Dessa matcher kommer att visas på TV6 i Sverige. NHL sammanför ledande spelare från hela världen, inklusive 50 svenska och 40 finska spelare, varav ett antal spelar för Detroit Red Wings och St. Louis Blues. Viasat har sedan tidigare säkrat en bred uppsättning exklusiva ishockeyrättigheter, inklusive ishockey-VM, KHL, HockeyAllsvenskan, samt den norska Get-ligan. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “NHL är den bästa professionella hockeyligan i världen och är extremt populär i Norden. Förvärvet återspeglar vår strävan att erbjuda våra tittare det allra bästa nationella och internationella sportinnehållet, och positionerar Viasat tydligt som det ledande TV-bolaget inom hockey med en spännande och bred portfölj av rättigheter online och offline.” ***

wkr0011.pdf