VIASAT FÖRVÄRVAR EXKLUSIVA SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL BARCLAYS PREMIER LEAGUE I BALTIKUM

August 9, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League i Estland, Lettland och Litauen för de kommande tre säsongerna. MTG har för närvarande de exklusiva sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Sverige och i Bulgarien. MTG har även de icke exklusiva sändningsrättigheterna till Premier League i Danmark genom dess joint venture TV 2 Sport, som snart lanserar två TV 2 Sport Premier League-kanaler. Koncernen har även tecknat ett avtal om att distribuera tre TV 2 Premier League HD-kanaler på sin satellit-TV-plattform i Norge.

MTG sänder Barclays Premier League i de tre baltiska staterna från och med början av 2010/11 års säsong den 14 augusti och till och med slutet av 2012/13 års säsong. Rättigheterna görs tillgängliga på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic, samt på den nya dedikerade kanalen Viasat Premier League HD, som lanseras på Viasats baltiska satellit-TV-plattform fredagen 13 augusti 2010. MTG sänder samtliga 380 matcher från varje säsong av Premier League och erbjuder kommentatorer på både nationella språk och på engelska, samt en bred uppsättning högkvalitativt Premier League-relaterat innehåll som inkluderar höjdpunkter, profiler, intervjuer och analyser.

Adderandet av Barclays Premier League stärker koncernens baltiska betal-TV-erbjudande inom premiumsegmentet och utökar dess redan breda portfölj av sporträttigheter som för närvarande inkluderar UEFA Champions League, Formel-1, ishockey-VM, NHL, KHL, basket från Euroleague, ATP-tennis samt ledande regionala sportevenemang. Viasats portfölj av premium betal-TV-kanaler med sportinriktning omfattar Viasat Sport Baltic, Viasat Hockey och Viasat Golf. Viasats HD-erbjudande i Baltikum omfattar för närvarande kanalerna National Geographic HD och MTVNHD.

MTG är den enda betal-TV-operatören som erbjuder täckning av Barclays Premier League på en pan-skandinavisk basis. MTG förvärvade i mars de exklusiva sändningsrättigheterna till Premier League i Sverige, och tecknade ett avtal med TV 2 i Norge i juni om att inkludera de tre TV 2 Premier League HD-kanalerna på sin satellit-TV-plattform. I juli tillkännagav koncernen även att dess joint venture TV 2 Sport i Danmark lanserar två nya TV 2 Sport Premier League-kanaler.

MTG innehar redan sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Bulgarien för de kommande tre säsongerna.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Förvärvet av de exklusiva sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Estland, Lettland och Litauen stärker vår position som den ledande pan-baltiska leverantören av betal-TV inom premiumsegmentet, med ett oöverträffat utbud av premiuminnehåll inom sport. Premier League är en av världens mest spännande sporträttigheter och vi är stolta över att kunna sända den 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året.”

”Vi erbjuder nu Barclays Premier League i sju länder i Skandinavien och Central- och Östeuropa, både på betal- och fri-TV-kanaler, och vi ser fram mot att fortsätta att erbjuda våra tittare den bästa underhållningen inom sport.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel: +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  +44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 09 augusti 2010 klockan 08.15 CET.

För ytterligare information om Premier League, vänligen kontakta Premier Leagues pressavdelning på +44 (0)20 7864 9190 eller press@premierleague.com.

wkr0005.pdf