VIASAT FÖRLÄNGER DE EXKLUSIVA SÄNDNINGSRÄTTIGHETERNA TILL FORMEL 1-RACING OCH AMERIKANSKA PGA-GOLFEN

August 2, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har förlängt sina exklusiva sändningsrättigheter till motorsportens FIA Formula One World Championship™ i Sverige, Norge och Danmark, samt till golfens amerikanska PGA-tour i Norden, Baltikum, Ryssland och Bulgarien. Samtliga rättigheter har säkrats till och med slutet av 2015.

Viasat har innehaft sändningsrättigheterna till Formel 1™ i Skandinavien sedan 2005 och rättigheterna till den amerikanska PGA-touren sedan TV3s tidiga år efter lansering 1987.

Samtliga lopp och kval inom Formel 1™ fortsätter att sändas i Sverige och Norge på Viasat Motor – regionens enda dedikerade motorsportkanal, och på TV3 PULS i Danmark. Höjdpunkter från lopp visas på den nya sportinriktade fri-TV-kanalen TV10 i Sverige och Viasat4 i Norge.

Den amerikanska PGA-touren fortsätter att sändas på den pan-nordiska/pan-baltiska dedikerade golfkanalen Viasat Golf samt på Viasat Sport HD i Sverige och Norge. Täckningen för den förlängda kontraktperioden mellan 2011 och 2015 görs tillgänglig på Nova Sport i Bulgarien och på Viasat Sport East i Ryssland. Den amerikanska PGA-touren omfattar totalt 600 timmar av direktsändningar per år från amerikanska PGA-touren, samt även från Nationwide Tour och Champions Tour.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Formell 1-racing och den amerikanska PGA-touren är två av världens hetaste rättigheter och utgör redan stommen i våra dedikerade betal-TV-kanaler med motor- och golfinriktning, samt en mycket viktig del av innehållet i våra bredare betal-TV-kanaler med sportinriktning. Förlängningen av dessa viktiga rättigheter till och med slutet av 2015 säkerställer vår position som den ledande nordiska betal-TV-operatören och följer de nyligen gjorda avtal som har gjort det möjligt för oss att vara det enda TV-bolaget som visar den engelska Premier League-fotbollen i hela Skandinavien och i Bulgarien.”

Bernie Ecclestone, VD för Formula One Management, kommenterade: ”Jag glädjer mig åt att fortsätta vårt samarbete med Viasat.”

Tim Leisure, Senior Vice President för PGA-touren, International Television, kommenterade: ”Vi har det stora nöjet att förlänga vårt partnerskap med Viasat under de kommande fem åren. PGA-touren har haft ett påtagligt antal supporters i regionen under ett antal år. I stor del är detta tack vare ett antal framgångsrika nordiska spelare som har blivit medlemmar i PGA-touren. De kommer i synnerhet från Sverige och sträcker sig från Jesper Parnevik med fem vinster, till 2009 års Players Championship-vinnaren Henrik Stenson och Carl Petterson, som nyligen vann RBC Canadian Open.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel: +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel: +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel: +44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 02 augusti 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0005.pdf