VIASAT ERBJUDER SVERIGES SEX MEST POPULÄRA TV-KANALER VIA BREDBAND

April 21, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcsting har inkluderat ytterligare sju TV-kanaler till bolagets premiumerbjudande för TV via bredband. Viasat är nu den enda operatören i Sverige som sänder Sveriges sex största TV-kanaler – SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5 och ZTV - via bredband. Viasat blev i december 2004 ett av de första TV-bolagen i Europa att lansera TV via bredband. Viasats premiumpaket erbjuder 37 TV-kanaler och finns tillgängligt för Bredbandsbolagets 300.000 hushåll med fiberuppkoppling för 299 kronor per månad. Erbjudandet kommer under 2005 att utökas till att omfatta Bredbandsbolagets DSL-kunder samt de stadsnät med vilka Viasat slutit avtal.

De sju kanalerna som gjorts tillgängliga på plattformen är SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen samt TV4 och TV4+. Viasats erbjudande för TV via bredband består nu av ett premiumpaket som bland annat erbjuder de sex TV1000-kanalerna och de tre Viasat Sport-kanalerna. TV4s kanal TV400 samt barnkanalen Toon Disney ansluts till bredbandserbjudandet senare i år och tittare kommer även att få möjlighet att abonnera på TV4 Film. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Vi sitter i förarsätet när det kommer till utvecklingen av TV via bredband i Sverige och vår målsättning är att våra kanaler och paketerbjudanden skall finnas tillgängliga för så många tittare som möjligt via olika distributionsplattformar. Detta erbjudande som innefattar Sveriges sex största TV-kanaler sätter Viasat i en täten och gör de populäraste kanalerna tillgängliga för ännu fler TV-tittare.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB

wkr0001.pdf