VIASAT ERBJUDER SKANDINAVISK TÄCKNING AV ENGELSKA PREMIER LEAGUE

July 1, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att TV 2 Sport, dess joint venture-bolag med TV 2 i Danmark, lanserar två nya TV 2 Sport Premier League betal-TV-kanaler. Kanalerna erbjuder direktsändning av Barclays Premier League-fotbollen under de kommande tre åren. Detta följer Viasats tidigare tillkännagivanden om förvärvet av de exklusiva rättigheterna till engelska Premier League i Sverige, och distributionen av TV 2 HD-kanalerna med direktsändning av Premier League-matcher i Norge. Viasat blir nu den enda pan-skandinaviska betal-TV-operatören som har möjlighet att erbjuda Barclays Premier League till sina abonnenter i alla tre länder.

TV 2 Sport Premier League (i standardupplösning) och TV 2 Sport Premier League HD lanseras på Viasats satellit-TV-plattform och på tredjeparts IPTV-nätverk i Danmark fredagen 13 augusti 2010, och erbjuder täckning av alla 380 matcher under Premier League-säsongen. Kanalerna sänds 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året.

Abonnenter till danska TV 2 Sport i standard- och HD-upplösning får tillgång till den nya kanalen i standard- eller hög upplösning som en del av sina existerande Viasat-abonnemang. Tillgång till TV 2 Sport Premier League HD-kanalen kräver ett Viasat HD-abonnemang, en HD-kapabel TV och en HD-box från Viasat.

Viasats danska betal-TV-abonnenter kan redan se danska Superliga, UEFA Champions League, UEFA Europa League och franska League 1, vilka sänds på TV 2 Sport och TV 2 Sport HD joint venture-kanalerna, och på fri-TV-kanalerna TV3+, TV3+ HD och TV3 PULS.

MTG tillkännagav i mars att Viasat Broadcasting hade förvärvat de exklusiva TV-rättigheterna till Barclays Premier League i Sverige för de kommande tre säsongerna, och att dessa sänds på dess betal-TV-kanaler Viasat Fotboll, Viasat Sport och Viasat Sport HD, samt på den nya dedikerade kanalen Viasat Premier League HD. Viasats svenska sportkanaler görs tillgängliga på Viasats satellit-TV-plattform och på alla ledande tredjeparts IPTV- och kabelnätverk.

MTG tillkännagav även i början av juni att Viasat Broadcasting hade tecknat ett avtal med norska TV-bolaget TV 2 AS om att distribuera TV 2s tre Premier League-kanaler (TV 2 Premier League HD, TV 2 Premier League HD 2 och TV 2 Premier League HD 3) på Viasats norska satellit-TV-plattform under de kommande tre säsongerna.

MTG hade redan sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Bulgarien för de kommande tre säsongerna.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Vi är den enda betal-TV-operatören som erbjuder täckning av engelsk Premier League-fotboll på en pan-skandinavisk basis. Detta förändrar det skandinaviska betal-TV-landskapet i termer av täckning av premiumsport, och positionerar Viasat som hemmet för underhållning inom premiumsport genom adderandet dessa rättigheter till vår redan breda portfölj av nationella och internationella sporträttigheter. Abonnenter kan nu inte bara se matcher från en av världens mest spännande ligor med lokala kommentatorer, utan kan nu även få tillgång till en bred uppsättning av programinnehåll av hög kvalitet inklusive höjdpunkter, profiler, intervjuer och analyser.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel:                              +44 (0) 7768 440 414E-post:                        investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:                               +44 (0) 791 2280 850E-post:                         bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 juli 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0005.pdf