TV-format från Strix sålda till USA

August 21, 2001

TV-FORMAT FRÅN STRIX SÅLDA TILL USA DEN INTERNATIONELLA MEDIEKONCERNEN MODERN TIMES GROUP MTG AB, MEDDELADE IDAG ATT STRIX TELEVISION HAR SåLT OPTIONER TILL ATT UTVECKLA OCH PRODUCERA SINA DOKUSåPA-FORMAT I USA. HOLLYWOOD-BASERADE PARAMOUNT DOMESTIC TELEVISION OCH JONATHAN GOODSON PRODUCTIONS HAR TECKNAT AVTAL OM ATT UTVECKLA OCH PRODUCERA PROGRAMMEN, DäRIBLAND DEN INTERNATIONELLA SUCCéN "BAREN", FöR DEN AMERIKANSKA TV-MARKNADEN. STRIX HAR REDAN SåLT OPTIONER TILL ATT UTVECKLA OCH PRODUCERA SINA FORMAT TILL 27 LäNDER RUNT OM I VäRLDEN. I avtalet för USA ingår även tre helt nya format; "Harem", "Farmen" och "360°". "Harem" kommer att visas på TV3 i Sverige och i Norge senare under året och inspelningarna började i förra veckan. Ett harem av män styrs av viljestarka kvinnor på en exotisk plats. Det är kvinnorna som väljer vilka av männen som ska stanna och vem som ska lämna. "Farmen" har köpts av TV4 i Sverige och TV2 i Norge. Där utspelas dokusåpan i lantbruksmiljö. TV4 ska även visa äventyrssåpan "360°"; 16 äventyrslystna individer tävlar under extrema förhållanden på olika platser på jorden. - VI TROR ATT FORMATEN HAR MYCKET STOR POTENTIAL ATT SLå IGENOM I USA, SäGER GREG MEIDEL, PROGRAMDIREKTöR FöR PARAMOUNT DOMESTIC TELEVISION. - Strix Television är den ledande producenten av dokusåpor i Skandinavien och var först med att producera "Expedition: Robinson", föregångaren till "Survivor". Jag kan inte tänka mig en bättre källa till innehåll än Strix, eller en bättre produktions- och utvecklingspartner än Paramount när det gäller att skapa nästa dokusåpa- succé i USA, säger Harris L. Katleman, operativ chef på Jonathan Goodson Productions. - Försäljningen innebär ett genombrott för Strix på världens viktigaste TV-marknad, och stärker bolagets ställning som världsledande inom genren dokusåpor, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef, Modern Times Group MTG AB. Strix Television är det mest framgångsrika produktionsbolaget inom MTGs affärsområde Modern Studios där samtliga bolag för produktion och distribution av innehåll samlats. Jonathan Goodson Productions i Los Angeles har skapat och producerat en rad game shows. Paramount Domestic Television ingår i Paramount Television Group inom Viacom, Inc. Där ingår ett flertal amerikanska TV-kanaler, däribland CBS. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Affärskommunikationsansvarig tel +44 (0) 207 321 50 10 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01190/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01190/bit0001.pdf

bit0001.doc