Strix televisions reality-tv-format fortsätter sin globala expansion

October 18, 2002

STRIX TELEVISIONS REALITY-TV-FORMAT FORTSÄTTER SIN GLOBALA EXPANSION Modern Times Group meddelade idag att STRIX Televisions "Ombytta Roller" kommer att sändas i Kanada i höst. "Life Network", som når 5,4 miljoner kanadensiska hem varje vecka, kommer att sända 13 avsnitt av "Ombytta Roller". Programmet har producerats för kanadensisk TV av "Partners in Motion" som slutit ett licensavtal med STRIX Television. "Ombytta Roller" har tidigare producerats och sänts i Sverige och Belgien. STRIX Television har även sålt en option till det Colombianska produktionsbolaget, "Teleset" för att producera och distribuera det framgångsrika formatet "Baren" i Panama, Peru samt Ecuador. "Baren" har haft stor framgång i Central- och Sydamerika, och under MIPCOM i Cannes förra veckan förlängdes de nuvarande optionerna till att producera programmen i Colombia och Venezuela. "Baren", en tävling under tolv veckor där deltagarna skall undvika att bli utröstade av tittarna, har hittills sänts i tolv länder, och licenser och optioner har sålts till 27 länder, bland annat till Mexiko, Chile, Argentina, Uruguay och Brasilien. - "STRIX Televisions egenutvecklade format fortsätter att expandera utomlands i takt med att TV-chefer inser reality genrens potential. Programmen attraherar inte bara en rekordstor, utan även en yngre publik, vilket är en mycket eftertraktad målgrupp bland annonsörer. STRIX Television, som är pionjär inom reality-TV, har hittills sålt optioner eller licenser till 37 länder", säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio (lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/18/20021018BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/18/20021018BIT00590/wkr0002.pdf

wkr0001.doc