Strix samproducerar expedition: Robinson åt Rysslands största kanal

May 23, 2002

STRIX TELEVISION SAMPRODUCERAR EXPEDITION: ROBINSON FÖR RYSSLANDS STÖRSTA KANAL Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Strix Television har tecknat avtal med Rysslands största TV-kanal, ORT, om att samproducera en rysk version av Expedition: Robinson. I sommar spelar ORT in den andra säsongen av Expedition: Robinson med hjälp av Strix Television. ORT är den största TV-kanalen i Ryssland och når 99% av befolkningen. Den första säsongens sista avsnitt nådde en tittartidsandel på hela 66 procent, vilket gjorde TV-programmet till det mest sedda i Ryssland. Finalavsnittets tittarsiffror kunde mäta sig med det annars mest sedda programmet, Presidentens direktsända nyårstal. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Strix har en enastående förmåga att utveckla och producera framgångsrika format inom reality-underhållning och det är glädjande att se att Strix är etablerat på den ryska marknaden." Strix Television producerar just nu den sjätte säsongen av Expedition: Robinson för SVT. Detta år producerar och samproducerar man dessutom serien för Norge, Danmark, Holland, Belgien, Estland, Lettland och Litauen. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: tel +46 (0) 8 562 000 50 Hans-Holger Albrecht, VD MTG Matthew Hooper, Investerar-och pressfrågor tel +44 (0)20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio ( lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00920/wkr0002.pdf

wkr0001.doc