Ny dokusåpa tar 60-procentig tittarandel i Norge och 32-procentig tittarandel i Sverige

September 26, 2001

NY DOKUSÅPA TAR 60-PROCENTIG TITTARANDEL I NORGE OCH 32-PROCENTIG TITTARANDEL I SVERIGE Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Strix Televisions dokusåpa "Farmen" uppnått en 60- respektive 32-procentig tittarandel i Norge och Sverige. "Farmen" drog 730.000 tittare till det första avsnittet som sändes på TV2 i Norge, och 1.010.000 tittade när det första programmet sändes på TV4 i Sverige. Programmet uppnådde även en 65-procentig tittarandel i åldersgruppen 12- 29 år i Norge och en 51-procentig tittarandel i samma åldersgrupp i Sverige. "Farmen" är en i raden av Strix-producerade dokusåpor som lanseras under hösten. Programmen bygger på framgångar med format som "Baren", vilket nu har sålts till 19 länder. I Farmen utmanas tolv deltagare att leva på en bondgård under mycket enkla förhållanden totalt isolerade från omvärlden. Programmet kommer att sändas fem dagar i veckan i tio veckor. Varje vecka avslutas med en tävling där förloraren får lämna Farmen. Anna Bråkenhielm, VD för Strix Television kommenterar: "Dokusåpor fortsätter att vara en snabbt växande genre. Våra format sänds nu på flera stora TV-kanaler runtom i världen. Den här sortens program attraherar de tittare som är mest attraktiva för annonsörer. Detta bevisas inte minst av Farmens lyckosamma start i Norge och Sverige. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Affärskommunikationsansvarig tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/26/20010926BIT01040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/26/20010926BIT01040/bit0001.pdf

bit0001.doc