MTG: VIASAT LANSERAR HÖGUPPLÖST TV

January 15, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har lanserat sitt erbjudande för högupplöst TV (HDTV). Erbjudandet gäller kunder på Viasats nordiska satellit-TV-plattform för betal-TV och inkluderar två Viasat-kanaler i HD – TV1000 HD och Viasat Sport HD.

Det inledande HDTV-erbjudandet från Viasat -kanaler omfattar TV1000 HD och National Geographic Channel HD i Sverige, Norge, Danmark och Finland och Viasat Sport HD i Sverige, Norge och Finland. Viasats danska abonnenter kommer att ha tillgång till kanalen TV2 Sport HD från MTGs joint venture med TV2 Danmark. Viasat kommer att expandera sitt HDTV-erbjudande framöver och nya premium-kanaler i HD kommer att adderas till plattformen. HDTV-tjänsten erbjuds abonnenter för 99 svenska, norska eller danska kronor per månad. För att kunna se HDTV-kanalerna behöver abonnenter uppgradera till en HD-kompatibel digitalbox. Vid lanseringen kommer två HD-kompatibla boxar att göras tillgängliga – en Viasat Plus HD PVR-box tillverkad av Pace och en standardbox för Viasat HD tillverkad av Samsung. Båda boxarna stödjer HD-formaten 720p och 1080i och använder NDS mjukvara och säkerhetssystem. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Högupplöst TV ger en starkt förbättrad tittarupplevelse och levererar kristallklar bildkvalitet och levande, klara färger. Vårt första erbjudande av HD-kanaler omfattar en blandning av högt profilerade premiumsport, -film och dokumentärkanaler och återspeglar de investeringar i vår betal-TV-plattform vi har genomfört under det senaste året. Dessa har genomförts för att kunna ge våra abonnenter den bästa och TV-underhållningen av högsta kvalitet.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investerar- och analytikerfrågor tel +44 (0) 20 7321 5010 Bert Willborg, Pressfrågor tel +44 (0) 791 2280 850

wkr0003.pdf