MTG tecknar avtal om att förvärva Nordens största oberoende grupp av produktionsbolag

September 23, 2013
Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man ytterligare stärker sitt affärsområde för innehållsproduktion och distribution, MTG Studios,  genom att teckna ett avtal om att förvärva en majoritetsandel om 86,8% i Nice Entertainment Group ("Nice") för ett företagsvärde om 84,4 miljoner euro.

Nice är den största oberoende TV-produktionsbolagsgruppen i Norden och omfattar marknadsledande bolag inom TV, evenemangs- och reklamproduktion. Nice erbjuder sina tjänster till alla de ledande TV-bolagen i Norden, och har producerat framgångsrika format som Partaj i Sverige, Let's Dance i Norge, samt övergripande nordiska format som The Grill Masters och Dinner Disasters, som har sänts i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nice både skapar sina egna format och producerar lokala versioner av tredjeparts-format. Nice intäkter under räkenskapsåret som avslutades 30 juni 2013 uppgick till 121,1 miljoner euro, med ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 8,1 miljoner euro.

Nuvarande VD:n för Nice, Morten Aass, kommer att fortsätta som VD efter förvärvet.

Ett antal olika varumärken och verksamheter drivs som helägda dotterbolag inom Nice koncernen. Nice äger produktionsbolagen Monster, One Big Happy Family, Playroom, och Rakett i Norge; Titan, Baluba och Nice Drama i Sverige;  Moskito, Production House, och Grillifilms i Finland, och Gong i Danmark.

MTG förvärvar 86,8% av aktierna i Nice från fonder förvaltade av majoritetsägaren CapMan, samt från ledningsgruppen och grundarna av Nice. Aktierna kommer att förvärvas för ett företagsvärde av 84,4 miljoner euro. En variabel komponent i relation till vissa EBITDA nivåer för 2013 och 2014 kan öka eller minska köpeskillingen. Köpeskillingen kommer att betalas kontant. Resterande 13,2% av aktierna som inte ägs av MTG kommer att vara kvar i ägandet av Nice grundare och ledningsgrupp. Slutförandet av transaktionen är villkorat av godkännande från svenska och norska konkurrensmyndigheter.

Efter slutförandet av transaktionen, som förväntas inträffa i slutet av oktober 2013, kommer MTG Studios ta operativ kontroll över Nice och dess olika verksamheter och kommer att konsolidera Nice finansiella resultat i sina räkenskaper. MTG räknar med att förvärvet kommer ge stora fördelar tack vare ökade marknadsandelar och effektivitet inom innehållsproduktion. Samtidigt kommer de enskilda verksamheterna att kunna dra nytta av att ta del av koncernens kunskapsbas, struktur och resurser för deras fortsatta utveckling.

MTG Studios är en av världens ledande producenter och distributörer av innehåll för TV, digital- och tryckt media, och driver varumärkena Strix i Skandinavien och Nederländerna, Paprika Latino i Östeuropa, Redaktörerna i Sverige, Novemberfilm i Norge, samt det internationella bolaget för innehållsdistribution i Storbritannien, DRG. MTG Studios har sålt format till mer än 80 länder.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: " Detta avtal är ytterligare ett steg i Modern Times Groups strategi att utveckla MTG Studios till en stor internationell aktör inom innehållsproduktion och distribution. Detta förvärv kommer avsevärt att både bredda MTG Studios innehållsportfölj, samt accelerera MTG Studios möjligheter att skapa digitalt innehåll. Nice har redan ett brett utbud av populära format, samt en spännande pipeline av nya format. Jag ser fram emot att välkomna denna talangfulla grupp i MTG-familjen."

Patrick Svensk, Executive Vice President och chef för innehåll samt styrelseordförande i MTG Studios, kommenterade: " Nice är ett fantastiskt företag och utgör en perfekt strategisk match för MTG Studios, med en väldiversifierad TV–produktion, goda relationer med alla de stora skandinaviska TV-bolagen, samt en unik metod för att integrera TV och upplevelseproduktion. Nice kommer att fortsätta verksamheten som vanligt och kommer även fortsättningsvis att vara ett självständigt innehållsbolag som betjänar alla kunder i Norden."

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, KommunikationsdirektörTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 september 2013 klockan 08.00 CET.