MTG stöttar startups med hög potential inom gaming och interaktiv underhållning

December 4, 2018
08.00 CET
MTG har investerat i 11 snabbväxande bolag (https://www.mtg.com/investment-portfolio/) som tillför strategiskt värde till bolagets verksamheter inom esport och online-spel, vilket gör MTG till en av de mest aktiva investerarna i gaming-sektorn med en bred portfölj av innehåll, applikationer och upplevelser.
  • MTG har investerat i 11 amerikanska och europeiska gamingbolag sedan lanseringen av sin VC-fond på USD 30 miljoner under 2017
  • De bolag som MTG investerat i är aktiva inom online-spel, esport och upplevelser inom virtual reality
  • MTG:s investeringsfond kompletterar bolagets starka position inom esport och online-spel

MTG lanserade sin VC-fond på USD 30 miljoner i november 2017, vilken fokuserar på mindre investeringar i fem till 10 innovativa bolag varje år.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Vi har visat att MTG är en attraktiv partner för nystartade bolag vilka uppskattar vår värdedrivna entreprenöriella kultur. Med vår historik där vi arbetar med storytelling över många olika plattformar – och där vi har drivit en stark medieverksamhet som konstant levererat bättre resultat än industrin i genomsnitt – erbjuder vi entreprenörer ett betydelsefullt partnerskap med synergifördelar.”

Arnd Benninghoff, MTG Games and Esports: “I ekosystemet för gaming finns många plattformar, titlar, publicister, ligor, lag, influencers och teknik, där MTG samlar den här sektorns mest lovande aktörer under ett och samma tak. I vår portfölj av internationella bolag har vi skapat en bra balans mellan etablerade och högpotentiella bolag som förvandlar passion till en framgångsrik affär.”

MTG:s portfölj av gamingbolag som investerats i genom fonden:

BITKRAFT Esports Ventures, den första dedikerade investeraren som investerar tidigt i startups inom esport.

Play Ventures, en VC-fond som investerar i startups inom online-spel och speltjänster.

AppOnboard, en demoplattform för utvecklare som gör det möjligt för mobilanvändare att testa appar utan att ladda ned dem. Tekniken används för ‘Try Now’-knappen på Google Play.

Nomadic, ett VR-bolag som erhåller lägesbaserade virtual reality-upplevelser. Nomadic’s första VR-centrum öppnade i Orlando, Florida, och erbjuder en omslutande taktil version av spelet ‘Arizona Sunshine’.

Phoenix Labs, en spelstudio som skapar originella AAA multiplayer-titlar som Dauntless.

Playfull, en annonseringsplattform som använder geo-targeting for att föra samman annonsörer och spelare.

Boom, en ledande underhållningsplattform inom esport som för samman influencers och communities.

MTG har också gjort mindre investeringar i bolag som Runtime, ett bolag som producerar kosttillskott för spelare inom online-spel och esport; Blitz, en utbildningsapp för esports; Volley, vilka är ledande inom röststyrda spel för smarta högtalare som exempelvis Amazon Echo och Google Home; och Mobcrush, en livestreaming-lösning som hjälper spelare att sända, tjäna pengar och nå sina fans oavsett vilken social plattform de använder.

År 2018 rankades* MTG som en av de mest aktiva investerarna inom esport. Goldman Sachs har rapporterat** att investerare inom esport kommer att gynnas av övergången till en professionell sport med väletablerade ligor som har en intjäning från originalinnehåll, medierättigheter och fleråriga sponsoravtal för olika territorier.

* Baserat på investeringarna relaterade till esport-industrin som har rapporterats och samlats av The Esports Observer

** Goldman Sachs Equity Research, juni 2018

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Ksenia Kolchina, Head of Communications MTGx; +44 7885 998 544) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14) Ladda ner högupplösta bilder: Flickr Följ oss: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

För att läsa MTG:s integritetspolicy, klicka här

Press Bilder