MTG säkrar exklusiva rättigheter till Sky Sports News-kanal och -innehåll i Norden och Baltkum

February 21, 2013
08.00 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har tecknat ett flerårigt exklusivt distributionsavtal med engelska betal-TV-bolaget BSkyB (”Sky”) om att inkludera HD-versionen av kanalen Sky Sports News på MTGs nordiska sattelitplattformar från slutet av februari 2013 och på de baltiska plattformarna senare i år. Det exklusiva avtalet gör det även möjligt för MTG att inkludera innehåll från Sky Sports på dess nordiska och baltiska TV-kanaler, samt på koncernens internetbaserade betal-TV-tjänst Viaplay i hela Norden.

Sky Sports News erbjuder sportnyheter 24 timmar om dygnet och fokuserar främst på Europeisk fotboll och engelska Barclays Premier League. Kanalen erbjuder även nyheter och reportage från ett brett antal sportevenemang från hela världen.

MTG kommer att distribuera Sky Sport News HD på Viasats satellit-TV-plattformar samt i dess kanalpaket på tredjeparts kabel- och IPTV-nätverk i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. MTG har även rättigheterna till att dagligen inkludera utvalt premiuminnehåll från Sky Sports på sina TV-kanaler och på Viaplay, vilket innefattar innehåll från populära program som Soccer AM, Soccer Saturday och Deadline Day.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Detta är fantastiska nyheter för sportfans som redan tar del av vårt mycket starka marknadsledande erbjudande av lokala och internationella sportevenemang. Våra abonnenter kommer nu få tillgång till ett ännu större utbud av de allra senaste sportnyheterna och expertkommentarer från de största sportstjärnorna, personligheterna och kommentatorerna. Sportnyheter är ett mycket populärt globalt fenomen och Sky Sports är ett starkt varumärke som gång på gång levererar innehåll av hög kvalitet. Vi är mycket nöjda med att vår tittare nu får tillgång till ännu mer av den bästa sportunderhållningen både i och utanför hemmet.”

Rob Webster, Commercial Group Director, BSkyB, kommenterade: ”Efterfrågan för sportnyheter av högsta kvalitet är större än någonsin och vi är glada över samarbetet med MTG, som gör det möjligt för den fullständiga Sky Sports News-kanalen att för första gången nå en internationell publik. För sportfans finns det ingen bättre plats än Sky Sports News för att följa viktiga nyheter, expertkommentatorer och intervjuer dygnet runt. Vi är mycket nöjda över att utveckla kanalens europeiska distribution och ser fram mot att få dela allt som händer med MTGs kunder”.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationsdirektörTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 februari 2013 klockan 08.00 CET.