MTG OCH NASN LANSERAR NY SPORTKANAL I ÖSTEUROPA

October 17, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att den kommer att lansera en åttonde Viasat betal-TV-kanal i Central- och Östeuropa. Den nya Viasat Sport-kanalen har utvecklats i samarbete med North American Sports Network (NASN), en ledande broadcaster av nordamerikansk sport i Europa. Kanlen lansersas i november i Ryssland, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Kazakstan och de tre baltiska länderna. Viasat Broadcasting och NASN är första TV-bolag att erbjuda tittare i Ryssland och OSS tillgång till premiuminnehåll inom sport, som National Hockey League och Major League Baseball. Den nya kanalen sänder innehåll från NASN samt annat premiuminnehåll inom sport upp till 24 timmar om dygnet.

Den nya kanalen kommer att göras tillgänglig via kabel-TV-paket i Ryssland och OSS, samt via Viasats egna DTH-satellit-TV-plattform i de baltiska länderna. Viasats satellit-TV-paket i Baltikum innehåller sex Viasat-kanaler (TV1000 East, TV1000 Russian Kino, Viasat History, Viasat Explorer, Viasat Sport 2 och Viasat Sport 3). Tillsammans med TV1000 Balkan hade dessa kanaler i slutet av juni 2006 genererat 15.6 miljoner abonnemang via tredjeparts kabel- och satellitoperatörer inom betal-TV i sjutton länder i regionen. Amory B. Schwartz, en av grundarna och VD för NASN kommenterade: ”Viasat är den perfekta partnern för NASN. Vår starka portfölj av innehåll, tillsammans med Viasats marknadsnärvaro och erfarenhet av distribution kommer att ge den nya kanalen bästa möjliga plattform för att etablera sig som ett ledande sportvarumärke i dessa nya områden. Detta är en ny milstolpe i NASNs strävan att expandera i Europa.” Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG kommenterade: “Lanseringen av den nya kanalen demonstrerar vår strävan mot att erbjuda tittare i Östeuropa den bästa sportunderhållningen från hela världen. NASN är en ledande leverantör av nordamerikansk sport-TV i Europa och vi är glada att samarbeta med dem i skapandet och utvecklingen av en ny dedikerad Viasat-kanal för sportfans i hela regionen. Vi har sett vår affärsverksamhet inom betal-TV i Central- och Östeuropa växa exponentiellt. Vi har gått från 0 till mer än 16 miljoner abonnemang på bara tre och ett halvt år och vi ser fram mot att erbjuda abonnenter ännu ett premiumvarumärke.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Om MTG: MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största Fri- och Betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med sammanlagt 50 egenproducerade och tredjeparts kanaler. Viasats TV-kanaler når nu över 80 miljoner människor varje dag i 21 länder i Europa. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på Nordiska Börsens Large-Cap-lista under symbolerna MTG A och MTG B.

wkr0001.pdf