MTG: LANSERING AV NY FRI-TV-KANAL I DANMARK

January 30, 2009
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag lanseringen av en ny fri-TV-kanal i Danmark. TV3 PULS lanseras måndagen den 23 mars och är en bred underhållningskanal med målgruppen kvinnor och män i åldrarna 15-49. Kanalen är tillgänglig i mer än 50% av de danska TV-hushållen från och med lanseringen och kan mottas via satellit på Viasats egen satellit-TV-plattform, i Danmarks största kabel-TV-nätverk YouSee och via IPTV. Ytterligare distributionsavtal kommer att adderas efter hand.

TV3 PULS visar exklusivt direktsänd sport som Formel 1 och grand prix-motorcykelserien MotoGP, storfilmer, framgångsrika dramaserier och populära livsstilsprogram. Under den första veckan från lansering visar kanalen även Danmarks VM-kvalmatch mot Malta. TV3 PULS följer Viasat Broadcastings existerande kanaler TV3 och TV3+, som har en kombinerad kommersiell tittartidsandel på cirka 22% i målgruppen 15-49 år. Viasat är Danmarks andra största mediehus i termer av tittartids- och marknadsandelar. Den nya kanalen riktar sig till både kvinnor och män i åldrarna 15-49, och positioneras mellan TV3, viktad mot en kvinnlig målgrupp, och TV3+, viktad mot en manlig målgrupp. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Lanseringen av TV3 PULS sker i enlighet med vår strategi att skapa ett integrerat mediehus som erbjuder den bästa TV-underhållningen.” ”Den digitala miljön med en mångfald av kanaler blir verklighet i Danmark under 2009, och tittare i det analoga marknätet måste välja hur de vill se på TV efter att de analoga sändningarna stängs av senare i år. Viasats plattform är den självklara lösningen i den digitala miljön och har de mest heltäckande underhållningspaketen på marknaden, vilket inkluderar ledande kanaler från Viasat, DR, TV2 och andra, internationella leverantörer av innehåll.” ”TV3 PULS utgör ett komplement till vårt redan starka erbjudande av fri- och betal-TV-kanaler. TV3 PULS breddar även plattformen för att marknadsföra och distribuera vår portfölj av sportinnehåll på våra fri-TV-kanaler samt på vårt joint venture-kanal TV2 Sport.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Tel: +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från investerare och analytiker: Matthew Hooper: +44 (0) 7768 440 414 Oscar Hyléen: +46 (0) 707 620 024 E-post: investor.relations@mtg.se Pressfrågor: Bert Willborg: +44 (0) 791 2280 850 E-post: bert.willborg@mtg.se

wkr0003.pdf