MTG lanserar TV1000 i Ryssland

March 7, 2003

MTG LANSERAR TV1000 I RYSSLAND Den internationella mediakoncernen Modern Times Group, MTG AB, meddelade idag att man lanserar premium betal TV-kanalen TV1000 i Ryssland, Baltikum, Moldavien, Vitryssland och Georgien. Kanalen distribueras via nationella och lokala kabelnätverk i varje land, inklusive större städer som till exempel Moskva och S:t Petersburg. Redan från starten når kanalen 100 000 hushåll i Ryssland, Moldavien, Vitryssland och Georgien samt 150 000 hushåll i Baltikum. TV1000 kommer att erhålla en intäkt per abonnent av kabelbolagen för att inkluderas i deras betal TV-paket. Även fortsättningsvis kommer TV1000 att distribueras till Viasats premiumabonnenter på den baltiska satellitplattformen. TV1000 sänder 24 timmar om dygnet och har rättigheterna till internationella kassasuccéer som 'Good Will Hunting' och 'Jackie Brown', liksom lokalt framgångsrika filmer som 'The Brother', 'House of Fools' och 'The Couckoo'. Kanalens program kommer antingen att textas till det lokala språket av MTG:s dotterbolag SDI Media, som är världsledande inom textning och dubbning eller dubbas till de lokala språken. I Skandinavien har TV1000 redan en halv miljon abonnenter. Under förra året vara kanalens försäljning SEK 768 miljoner och rörelseresultatet var SEK 107 miljoner. "Lanseringen visar ytterligare vår tro på potentialen i de snabbt växande länderna i Östeuropa. TV1000 kommer att bygga vidare på sin starka position i Norden och leverera en mix av lokala och internationella filmer till hushåll i Östeuropa. Samtidigt siktar vi på att öka kanalens penetration ytterligare", säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal TV operatören i Norden och Baltikum och har fri- TV verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista, samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00010/wkr0002.pdf

wkr0001.doc