MTG lanserar ny fri-TV-kanal i Tjeckien

February 17, 2011
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att koncernens tredje fri-TV-kanal i Tjeckien lanseras den 8 mars. Den nya kanalen Prima LOVE är fokuserad på en kvinnlig målgrupp i åldrarna 15-44 och utgör ett komplement till systerkanalerna TV Prima och Prima COOL. MTG är det näst största mediehuset i Tjeckien.

Prima LOVE ska sändas dagligen mellan 09.00 och 01.00 och kommer att ha ett underhållande, informativt och romantiskt format. Kanalens erbjudande omfattar inköpta internationella serier av hög kvalitet som Glee, Gossip Girl, Desperate Housewives, Sex and the City, L-Word och Ally McBeal, samt populära romantiska filmer och komedier. Kanalens tablåer innehåller även populära TV-serier som El Rosto de Analia och Il Diablo, samt underhållningsprogram ledda av välkända stjärnor som Jamie Oliver, Martha Stewart, med flera.

Prima LOVE har inledningsvis en nationell penetration på över 60%, via det tjeckiska digitala marknätet och görs även tillgänglig via kabel-TV, satellit-TV och IPTV-nätverk.

MTG inledde sin fri-TV-verksamhet på den tjeckiska marknaden i november 2005 genom förvärvet av 50% samt den operationella kontrollen av företaget som driver kanalen TV Prima. Kanalen Prima COOL lanserades i april 2009. TV Prima är en bred underhållningskanal, och uppnådde enligt det tjeckiska mätinstitutet ATO Mediaresearch en tittartidsandel på 22,5% (18,9%) i målgruppen 15+ under det fjärde kvartalet 2010, medan Prima COOL, som fokuserar på en ung manlig målgrupp, uppnådde en tittartidsandel på 6,2% (2,2%) i målgruppen 15-40 under samma period.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Lanseringen av Prima LOVE genomförs i linje med den mediehusstrategi vi framgångsrikt har introducerat på de flesta av våra marknader. Strategin är att lansera kanaler som utgör komplement till varandra med ett tydligt fokus på attraktiva målgrupper, vilket gör det möjligt för oss att bygga våra sammanlagda tittarandelar och förbättra den räckvidd vi säljer till reklamköpare. Målet med lanseringen av Prima LOVE är att forstätta stärka vår konkurrensposition och göra det möjligt för oss att ta fortsatta reklammarknadsandelar på den tjeckiska marknaden.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew Hooper/Jacob WaernTel: 44 (0) 7768 440 414/+46 (0) 736 992 991E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2011 klockan 10.00 CET.

wkr0001.pdf