MTG LANSERAR NY BETAL-TV-KANAL I BULGARIEN

April 29, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den lanserar en ny landsanpassad sportinriktad betal-TV-kanal inom premiumsegmentet i Bulgarien den 30 april. Nova Sport kommer att sända premiuminnehåll inom sport inklusive fotboll från engelska Barclays Premier League och UEFA Champions League, friidrott från IAAF Diamond League, samt ishockey-VM 2010 från IIHF.

Nova Sport sänds dagligen mellan 12.00 på dagen och 01.00 på natten. MTGs bulgariska portfölj av sporträttigheter omfattar de exklusiva sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League, de icke-exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League, de exklusiva rättigheterna till engelska FA-cupen samt hemmamatcherna från engelska landslaget och engelska U21-landslaget. MTG har även rättigheterna till FA Community Shield, tyska cupen DFB Pokal Cup och det tyska landslagets hemmamatcher. Vidare innehar MTG Bulgarien de exklusiva rättigheterna till innehåll från den nya FA Premier League-kanalen, Speedway Grand Prix och KHL Kontinental Hockey League. Nova Sport är den fjortonde landsanpassade sportkanalen som lanseras av MTG och ersätter den nuvarande fri-TV-kanalen MM i tredjeparts satellit-, kabel och IPTV-nätverk. Nova Sport kommer därmed att finnas tillgänglig för mer än 60% av bulgariska TV-hushåll från lansering. MTGs betal-TV-erbjudande i Bulgarien omfattar redan kanalerna TV1000 Balkan, Viasat History och Viast Explorer. Kanalen Viasat Nature introduceras den 5 maj 2010. MTGs bulgariska fri-TV-erbjudande omfattar fyra fri-TV-kanaler – Nova TV, Diema, Diema 2 samt Diema Family och dessa redovisade en kombinerad tittartidsandel på 29,3% i målgruppen 18-49 år för det första kvartalet 2010. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Den fortsatta utökningen av vårt betal-TV-erbjudande i Bulgarien i samband med lanseringen av Nova Sport återspeglar vår fokus på att erbjuda våra abonnenter det allra bästa premiuminnehållet. Det återspeglar även vårt startegiska mål att utveckla vårt betal-TV-erbjudande parallellt med vår fri-TV-verksamhet för att skapa det ledande mediehuset i en av Europas mest spännande TV-marknader. Våra fri-TV-kanaler i Bulgarien är redan väletablerade som den främsta kommersiella utmanaren till marknadsledaren, och har ökande tittartids- reklammarknadsandelar.” ***

wkr0011.pdf