MTG lanserar koncernövergripande initiativ för att accelerera digital tillväxt och innovation

June 13, 2013
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (”MTG” eller ”Koncernen”), tillkännagav idag lanseringen av ett koncernövergripande initiativ, avsett att accelerera takten av digital innovation och expansion. MTGx är nu navet som ytterligare stärker koncernens digitala planering och utförande. Lanseringen kommer att fokusera på att öka utvecklingshastigheten av koncernens befintliga och framtida digitala underhållningsprodukter och tjänster. MTGx leds av MTGs Executive Vice President och Chief Digital Officer Rikard Steiber.

MTGx kommer att vara "x-faktorn" som accelererar koncernens innovation och framgång inom digital underhållning genom att tillhandahålla video-on-demand upplevelser i världsklass, bygga upp en portfölj av nya underhållningstjänster och tillhandahålla centraliserade digitala kunskaper och plattformar för koncernen på samtliga marknader och bolag. MTGx organisation är strukturerad kring fyra pelare:

”xPlay” fokuserar på koncernens reklamfinansierade internetbaserade play-tjänster för TV-kanalerna och vertikala erbjudanden som sport- och musikinnehåll, samt även den internetbaserade betal-TV-tjänsten Viaplay. Fokus ligger på att göra det bästa innehållet tillgängligt för tittare, oberoende av plattform.

”xVentures” ansvarar för att bygga upp, hitta partnerskap och investera i en portfölj av nya underhållningstjänster som second-screen-tjänsten Like.tv och spelportalen Viagame. Som en del av denna satsning kommer xVentures att etablera sin närvaro i start-up kretsar i flera länder för att hitta samarbets- och investeringsmöjligheter, inledningsvis med fokus på Sverige, Storbritannien och USA.

”xCreations” kommer att vara det digitala produktionsnavet för skapandet av primärt digitalt innehåll för webben och mobila plattformar, samt fokusera på att utöka livscykeln för traditionellt linjärt TV-innehåll genom att utnyttja de möjligheter som den digitala miljön och sociala medier erbjuder.

”xLabs” kommer att fokusera på forskning och utveckling inom MTGx.

MTG expanderar kontinuerligt koncernens digitala tjänsteutbud och både annonsfinansierade fri-TV-tjänster och den internetbaserade betal-TV-tjänsten Viaplay har uppvisat betydande tillväxt, med ökad tillgänglighet och innehåll. Vidare lanserades second-screen-tjänsten Like.tv i Sverige under 2012 och expanderade till Norge och Danmark 2013. Spelportalen Viagame lanserades över hela Norden under 2012. Viasats hemsida för sportklipp och kupongapplikationen Klipster lanserades under första kvartalet 2013 i Sverige.

MTGx är också i färd med att rekrytera starka talanger och har genomfört flera viktiga rekryteringar under de senaste månaderna, bland annat från Google, Spotify och Universal Music, vilket har utökat MTGx befintliga pool av starka medarbetare.

Rikard Steiber, MTG Executive Vice President och Chief Digital Officer, kommenterade "Vi vill skapa personliga och sociala användarupplevelser som knyter samman folk med den underhållning som de älskar mest bland sina favoritfilmer, sport, serier, musik och spel. Jag ser fram emot att bygga MTGx som en integrerad del av MTGs digitala aktiviteter framöver."

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "MTGx handlar om att accelerera vår utvecklingstakt, för att säkerställa att vi fortsätter bygga vårt momentum i detta nyckelområde och för att digitalt föra människor närmare saker de värdesätter. Vi har en stark etablerad närvaro online för våra kanaler på ett stort antal marknader och vi har framgångsrikt förlängt ett antal av våra linjära programformat till den digitala miljön. Vi var också först med att lansera en fullfjädrad internetbaserad abonnemangstjänst i Skandinavien och har lagt till ett brett utbud av digitala produkter och tjänster. För att lyckas måste vi behålla vårt kundfokus med relevanta digitala produkter, både genom produktion, leverans och kapitalisering av innehåll och expansion till nya spännande områden inom underhållningsbranschen. Vårt mål för koncernen är, och har alltid varit, att vara ett tillväxtbolag och vi fortsätter att förnya inte bara vårt tjänsteutbud, utan varje aspekt av vår egen verksamhet för att kunna erbjuda våra kunder den underhållning de vill ha på det sättet de vill ha det.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationsdirektörTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juni 2013 klockan 08.00 CET.