MTG köper DreamHack

November 12, 2015
MTG har signerat och samtidigt slutfört förvärvet av DreamHack, ett av världens största bolag inom esport och organisatör av världens största digitala festivaler – DreamHack Summer och DreamHack Winter i Sverige. DreamHack är det ledande skandinaviska esportbolaget och erbjuder både lokala och internationella esport-ligor, turneringar och tävlingar. Bolaget anordnade sju evenemang under 2014, och dessa attraherade en sammanlagd publik på över 105 000 personer. Fans av esport har även tittat på 34 miljoner timmar av innehåll från DreamHack online.

DreamHack etablerades i Sverige över tjugo år sedan och producerar samt anordnar den europeiska esport-turneringen DreamHack Open, den internationella Dota 2-tävlingen DreamLeague samt organiserar det svenska mästerskapet i esport ESPORTSM. DreamHack håller även evenemang i Spanien, Rumänien, Ryssland, Frankrike och Storbritannien. DreamHack kommer även att för första gången någonsin anordna evenemang i Tyskland och USA under 2016.

MTG förvärvar 100 procent av DreamHack från privata investerare och bolagets ledning för ett företagsvärde om 244 Mkr. Ledningen kommer att fortsätta driva bolagets utveckling. Bolaget genererade en försäljning på 69 miljoner kronor och var lönsamt för helåret 2014 och väntas generera tvåsiffrig försäljningstillväxt under 2015.

Denna investering följer MTGs förvärv av 74 procent av ESL, värdlens största esportbolag. MTG har även nyligen investerat i Zoomin, Europas största flerkanalsnätverk och Splay, det största flerkanalsnätverket i Norden. Båda dessa bolag har stora communitys och kanaler dedikerade till spel.

DreamHack är det största esportbolaget i Skandinavien och deras online-ligor och evenemang attraherar miljoner passionerade spelfantaster. Detta utgör ett komplement till vår tidigare investering i ESL och stärker vårt fokus på digitala spel som en av de mest sedda och snabbast växande kategorierna inom onlinevideo. Vi ser fram mot att arbeta med DreamHacks talangfulla team för att leverera denna fantastiska underhållning till en ännu större publik världen runt.

Vår strategi är att investera i relevanta, komplementerande och skalbara digitala varumärken, innehåll och communitys. Vi håller på att skapa ett ekosystem för digital videounderhållning och esport utgör en mittpunkt för detta tack vare dess globala attraktionskraft och stora publik.

Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef

DreamHack är redan Sveriges största digitala festival. MTGs investering göra det inte bara möjligt för oss att stärka vår position utan påskyndar även den internationella expansionstakten för våra festivaler. Vår vision är att göra DreamHack den ledande festivalen för gamers i hela världen.

Vi har flera års erfarenhet av att producera esport, men framförallt skapa underhållande esportinnehåll för både traditionella och digitala mediapartners. Vi har haft ett nära samarbete med MTG under de senaste två åren för att växa esport ytterligare, så vi känner varandra väl och ser fram mot att ta vårt samarbete till nästa nivå.

Marcus Lindmark, DreamHack:s VD

****

Frågor? www.mtg.com Facebook: facebook.com/MTGAB Twitter: @mtgab press@mtg.com (eller Per Lorentz 46 73 699 27 09) investors@mtg.com (eller Matthew Hooper +44 7768 440 414)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över sex kontinenter och inkluderar TV-kanaler och TV-distribution, onlinetjänster, innehållsproduktion och radio. Vi är också den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som MTG ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2015 klockan 08.30 CET.